Bild
Nästa artikel

Ledare #3.15

Ledare

När det gäller olycksrisk, vilken faktor tror du påverkar mest?

Statistik är ett bra verktyg, vet man hur man ska tolka den finns det mycket att lära. Jag har plöjt genom en 90 sidor lång djupstudie från Trafikverket som avhandlar olycksutvecklingen på motorcykel samt moped och jag tänkte dela med mig av godbitarna.

Det studien till en början slår fast är att antalet motorcyklar i trafik, från 1984 till 2011, ökade från  100 000 till 300 000.  I tillägg till detta ökade det totala antalet körda kilometer från 420 miljoner till 760 mellan 2000 och 2011 enligt Bilprovningen. Alltså en väsentlig ökning av både antal fordon och körsträcka idag relativt 30 och 15 år sedan.

Antal förolyckade samt svårt skadade hojåkare har i absoluta tal legat ganska stilla genom åren, däremot har andelen relativt antal hojar samt körda mil minskat rejält. Från 1983 till 2011 reducerades risken, sett till antal fordon, med cirka 80 procent. Att som många vill göra gällande, att det är ABS-bromsar som lett till detta, finner jag dock inget direkt stöd för i studien. Den enda klockrena koppling som finns att dra är att genomsnittsålden bland motorcyklister ökat under samma period med nästan 25 år – att man blir klokare med åren gäller alltså även hojåkare.

Värt att notera är att risken att skada sig/omkomma vid en eventuell olycka dock är lika stor idag som för 30 år sedan.

 

Det finns ett antal högriskindikatorer. För det första är körkort av avgörande betydelse, 25 procent av de som omkommer saknar körkort. Inte sällan har dessa 25 procent också satsat på att köra alkohol/drogpåverkade utan hjälm på en hoj som inte är deras egen – håll alltså koll på dina nycklar.

Det andra är sporthojar som är kraftigt överrepresenterade i statistiken, följt av custom. Sedan har vi återigen åldern, dels på föraren men också hur länge denne haft körkort samt ägt -motorcykeln i fråga. Bortsett från körkortslösa innehar en ung man med färskt körkort (inom tre år) på en nyinköpt sporthoj jumboplatsen i Trafikverkets studie. Känner du dig träffad? Bra!

Den vanligaste olyckstypen är singelolyckor, cirka hälften, följt av korsningar och sedan möten. I korsningar är oftast bilisten vållande, mötesolyckor handlar mest om att motorcykeln kommit över i mötande körfält. Läser man mellan raderna ser man att bristande fordonskontroll i kombination med för hög fart är den vanligaste olycksorsaken.

Det finns mycket vi kan lära av detta, men framför allt att inte ha en övertro på vår förmåga, vår utrustning eller motorcykelns säkerhetssystem. Och om du känner att du måste gasa av dig, gör det på ett säkert sätt (exempelvis på en bandag).

Magnus Wallner, chefredaktör

Kommentarer

#1
2015-03-16 15:42

Jag kunde inte ens mellan raderna se att en massa sänkningar från 70 till 60km/h hade räddat de omkring sex miljoner liv per dag som det emellanåt verkar påstås?

#2
2015-03-16 16:34

Skulle vara iuntressant om Bike kunde dra in försäkringsbolagen i en diskussion baserat på ovan.
Det jag läser mellan raderna är att utbilning och att "gasa av sig" på bana sannolikt skulle minska olyckorna i riktiga världen. Intressant då att flera bolag väljer att inte ersätta motorcyklister som vill utnyttja vagnskadedelen i sin försäkring efter en lättare omkullkörning på bana, trots att de på egen bekostnad vill öka sin kunskap och kapacitet att klara en svår situation.

Vissa leverantörer av förarutbildningar och bankörning är godkända, men andra inte. Vilka som godkänns baseras på vilka som haft bäst lobbing förmåga. Ingen undersökning jag sett visar att just SMCs kurser ger mer än till exempel actionpics eller motsvarande.

Sett i ytterligare ett perspektiv så skulle ju bolag som lever på motorförsäkringar (som Bilsport&MC varumärket under Moderna försäkringar) uppmuntra bankörning och även aktivt motverka nedläggningar av möjliga utbildningsanläggningar med nära nog världsklass som exempelvis Anderstorpsbanan.

2c

#3
2015-03-17 00:22

Med ca trettio oycksfria år på hoj så lär jag fortsätta med att gasa av mig på allmän väg när tillfälle ges när det är jag som kör och inte statistiken.Jag vet som både mc förare och bilist hur trafik situationerna ser ut beroende på färdsätt och vad som kan tänkas framkalla fara och jag vet också att så länge det är en människa som framför sitt eget fordon tillsamman med andra fordon så kommer olyckor alltid att ske mellan varven oavsett utopier om diverse nollvisioner mm.

#4
2015-03-17 03:48

amullo. Var/hur läser du mellan raderna att utbildning och att gasa av sig på bana sannolikt skulle minska olyckorna? Jag säger inte emot dig men det måste vara svårt att bevisa.Troligen krockar de som kört kurser genom SMC mera sällan än genomsnittsmotorcyklisten men kanske är kursernas deltagare redan frälsta och körde som nunnor redan innan kursen. De som gasar av sig på vanlig bankörning kör nog inte som ovan nämnda nunnor och kan förmodligen visa upp en sorglig olycksstatistik? Men kanske hade den statistiken sett ännu sorgligare ut om de inte hade fått möjligheten att köra på bana?

#5
2015-03-17 15:57

Utan krockzoner eller krockkudde på hojen pallar man inte för mycket krockvåld.
Räckesolyckor är den vanligaste dödsorsaken för oss som kör mc.
Bygg slätare mitträcken och "mjukare" sidoområden för att rädda liv anser forskningen, SMC och jag instämmer.

#6
2015-03-18 11:23

twwheeltours
Vad jag reagerade på är just att Magnus tydliggör att brist på omdömme och sannoplikt dålig självinsikt i vad man klarar ligger bakom en stor del av olyckorna på sporthojar (Jag gissar lite på ung förare + massor av effekt = för hög fart) samt återvändande Custom knuttar (Länge sedan man fick kortet och återfalls knutte med låg aktuell erfarenhet av körning av motorcykel).

Gruppen sporthojsförare når man sannolikt relativt enkelt genom att erbjuda dem en lägre premie på försäkring om de går riskutbildningar som ökar kunskap och insikt i vad som krävs för att köra fort. Detta har delvis genomförts för några år sedan, dock minns jag inte hur effektivt det var.

Gruppen återfallsknuttar är svårare. Hur får man en 50-65 årig man att ta sin nyköpta HD (med extra fransar) på bana för att faktiskt utbilda sig igen i hur en motorcykel fungerar under hög fart eller aggressiv körning ?

Det jag menar är att ALL banutbildning med både duktiga instruktörer, men även att får prova själv kommer att ha en stor inverkan på beteende.
Jag har själv agerat instruktör under BIKE dagarna för ett antal år sedan och de flesta yngre förarna uppskattade tips och råd efter varje banpass. Däremot var det svårare att nå de fåtal customåkare som deltog.. Sannolikt hade en "HD Only" eller "Custåm/kråmpråm" bandag/utbildningsdag haft högre genomslag. Avrostningskurser erbjuds ju tillocvhmed gratis hos vissa körskolor som alternativ.

#7
2015-03-27 21:17

Finns det ngn statistik för telefonsurfande, eller det blandas in i andra grupper? Tycker man ser ännu mer sedan den nya helt verkningslösa lagen infördes..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.