Bild
Nästa artikel

Risktvåan: Check!

Körkortsbloggen
Efter gårdagens upplevelse av risktvåan kan jag lugnt säga att det har är riktigt vettigt att genomgå. Riktigt nyttigt var det och dessutom väldigt kul. Jag gjorde utbildningen på Gillingebanan utanför Stockholm, och deras idé var inriktat på upplevelse mer än på prov. Genom att ha upplevt situationerna under kontrollerade former är tanken att man ska bli tryggare i trafiken och känna sin reaktionsförmåga och hojens beteende bättre.

Det hela gick ut på att få känna på hur hojen beter sig när man gör något oväntat eller tvingas göra något oväntat. Det var dessutom bra att få känna hur man själv reagerade när hojen reagerade som den gjorde. Bra att ta möjligheten att göra detta på en tom bana, och inte behöva känna på alla situationer för första gången i trafiken.

Att prova på hur hårda inbromsningar med ABS känns var extra nyttigt för mig som övningskör på en mc utan ABS. På min Honda bol d'Or 900 (80a) som inte har ABS får man verkligen se till att inte nypa åt så hårt att bromsarna låser sig, för då kan det glida iväg åt vilket håll som helst. Med ABS så var den bekanta "hackade" känslan där om man tog i för mycket, och det såg till att däcken inte låser sig och hojen håller en rak bana.

Något som jag kommer ta med mig och som jag hade rätt svårt att förstå innan jag fick prova det, var att hojen reser sig upp när man bromsar i en kurva. Nu när jag väl har känt hur det fungerar minskar risken att göra det på landsväg. Om jag tycker att det går för fort i en sväng är det rent av dumdristigt att bromsa. Det ter sig inte riktigt naturligt för mig som nybörjare, så det var riktigt bra att känna på.

Vi provade effektiva och ineffektiva sätt att svänga, fick se exempel på hur nära man inte ska ligga bilen framför med hjälp av "reptestet". Vi undersökte synlighet i "döda vinkeln" och hur dåligt man som mc-förare syns. Det var även riktigt vettigt att få se hur lång bromssträcka och hur lång reaktionstid som man faktiskt har. Hojen bromsar ganska fort, ungefär som man kan tänka sig, men att man själv nte reagerar lika fort vid överraskande moment var nyttigt att ta del av igen.

Helt ärligt var jag lite negativt inställd till både riskettan och risktvåan från allra första början. Efteråt så tycker jag att risktvåan är riktigt bra och vettig, medan riskettan var för mycket skolbänkskänsla över det. Det man fick ta del av i riskettan tar man del av otroligt många gånger under sin utbildning, så den tiden och de 550-700 kr kändes rätt onödiga, medan risktvåans 2150 kr och 5 timmar kändes välinvesterat.

Inte för att man har något val när man tar kort, men risktvåan rekommenderar jag alla att göra. Vår handledarerekommenderade även att man bör ta sig tid att gå igenom undanmanövrar och tvära inbromsningar inför varje år, för att färska upp efter vintern och känna på igen. Man kan aldrig vara för förberedd.

Kommentarer

#1
2011-05-31 09:43

När jag gjorde risktvåan så vart dealen på "reptestet" att om deltagaren lyckades bromsa innan denna passerade bilens bakdel, skulle jag göra samma sak fast ligga bakom bilen och bromsa...

#2
Johnny. W.
2011-06-03 21:35

När jag gjorde Risk2 så vräkte regnet ner hela dagen och gjorde gocartbanan vi använde såphal. Men tanken var ju att man skulle lära sig så det blev klockrent. Största Aha-upplevelsen blev när vi fick skjutsa instruktören och han visade vad som händer om den bakom inte hänger med i kurvorna, plus hur det känns att bromsa med 85 kg hängande över ryggen. Lär ju inte låta vem som helst hoppa upp bakom mig det första jag gör när jag väl får kortet, det kan jag iaf lova.

För tillfället inväntar jag uppkörningen om c:a två veckor, så efter Riskutb så är det ju nerförsbacke så att säga. =)
Lycka till.

#3
2011-06-04 07:21

Bra där Johnny, lycka till!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.