Bild
Nästa artikel

Boka uppkörningen på annan ort!

Körkortsbloggen
Efter att jag var klar med teoriprovet var den första lediga uppkörningstiden i Stockholm den 10 augusti. Så länge hade jag inte planer på att vänta. Jag ville ha hojkortet innan Bike weeks bandagar och då måste kortet vara taget innan den 25 juli.

Lösningen på mitt kniviga problem blev att söka av andra orter nära mig för tidigare uppkörningstider. I Uppsala var det ganska mycket väntetid men situationen var långt mycket bättre än i Stockholm. Västerås däremot hade en tid redan 14 Juli... Bingo! Den tar vi.
Min körskola var hygglig och lät mig hyra en hoj till uppköning som jag fick hämta ut dagen innan det var dags. Det gjorde att jag fick lite extra tid kvällen innan att nöta krypkörningsmomentet som jag börjat bli mest nervös inför.

På uppkörningsdagen kom nervositeten krypande och bet sig fast riktigt hårt ca 30 minuter innan uppkörning. En kille som skulle köra upp för andra gången var riktigt peppande och gav bra tips för att hålla lugnet. Han i sin tur hade så mycket nerver att han inte hade sovit på nästan hela natten, men så sa han att han inte kan göra mer än sitt bästa. Kloka ord, men svårt för mig att ta in just då, och det var det även för honom tror jag.

Klockan blev 08:30 och inspektören kom inrullande till området i sin bil, han klev ur och gav lite information om upplägget. Han verkade reko.

Vi skrev på papper för att intyga att vi inte hade körkort i annat land och sen var det dags. Först ut var jag. Krypkörning var första momentet. Den nervositet som bet sig fast redan tidigare har inte släppt, den har snarare eskalerat. Hur ska detta gå... Första försöket gick åt skogen, jag satte ner ena foten hyfsat många gånger och fick frågan "Hur tyckte du det gick?" från inspektören när jag var klar. Jag svarade att jag var för nervös och att det inte kändes hundra. Han gav mig en ny chans att sätta det. (Tack för det!!)
Andra gången gick det betydligt bättre, nu kom jag runt utan större besvär och fick sen gå vidare på moment 2 som var undanmanöverbanan i 50 km/h.

Steg 3 var effektiv inbromsning i 70 km/h, och steg 4 var samma sak men i 90 km/h.

Efter dessa fyra steg skulle inspektören tala om om man fick chansen att utföra steg 5, dvs trafikdelen. Jag fick chansen. Skönt!

Moment 1-4 tog ca 15 minuter per person och vi var 4 som körde upp samtidigt. Eftersom jag började fick jag vänta ca 45 minuter innan alla klarat av steg 1-4. Sedan skulle alla ut i trafik. Nu vände inspektören på listan och jag skulle få köra ut sist, detta innebar ytterligare 1,5 timmes väntan för mig då varje person skulle köra ca 25-30 minuter. Det kändes som en oerhört lång väntan just då.

När jag väl var ute i trafiken sen så gick det bra, jag kände mig avslappnad och lugn igen. Nu hade nervositeten hunnit släppa helt. Körningen gick därför riktigt bra och vi gick igenom många olika trafiksituationer under de 30 minuter vi var ute och jag satte alla moment finfint. När vi nästan var tillbaka till övningsfältet bad han mig svänga in till kanten vid en informationstavla, och när jag hade stannat hojen fick jag det positiva beskedet. Jag hade klarat uppkörningen och skulle få ett A på körkortet. Lycka!

Leende körde jag tillbaka till övningsfältet för att möta upp min sambo som snällt hjälpt mig komma till Västerås med hojen på morgonen. Vi körde hem och hämtade hans hoj och åkte ut på en premiärtur på en gång!

/Kristin

Kommentarer

#1
2011-08-10 14:48

Grattis!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.