Bild
Nästa artikel

Varde ljus - med LEDX

Endurobloggen
Mörkerkörning är ju det man hinner med så här års när det blir mörkt ungefär samtidigt som man stänger ner på kontoret. Tänkte passa på att rapportera en del om den lampa jag använt mest senaste tiden.
Jag kör ofta mörkerenduro och har imponerats stort av LEDX 6500. Lampan är utvecklad och tillverkad i Sverige med en kvalitetskänsla som överstiger samtliga konkurrenter, oavsett xenon eller LED. Det här är en mycket professionellt framtagen produkt.

Lampan har åtta Cree XM-L U3 LED och fyra olika linser för att kunna ge ett ljus som både är brett och med längd, vilket också visas i vårt ljuslabb där Cobra 6500 lyser längre än exempelvis Illumin. Men skillnaden vid praktisk användning upplevs faktiskt som större än i labbet. Ljusbilden är ruskigt bra, mycket bred utan att tappa i längd.
Det ska dock tilläggas att vi aldrig fått möjlighet att testa senaste versionen av Illumin, men jag ger inte upp hoppet om det riktigt ännu. Tillverkningen verkar vara pausad men jag skulle inte bli förvånad om en ny version presenteras och det finns fler små tillverkare som bygger bra LED-ljus för enduro. Mer om dessa vid senare tillfälle.

Men tillbaka till LEDX Cobra 6500. Lampan är utvecklad och byggd i Sverige, och har en riktigt fin teknik. Dels har den elektroniken nedflyttad samt kylflänsar bakom linserna. Det gör att den kan köras länge utan att överhettas. Lampan har även en funktion som sänker effekten då lampan bli för varm, samt att den går ner på ett sparläge när batteriet tappar spänning. Du kan själv också välja mellan olika effektlägen för att spara batteritid.

Lampan är extremt lätt, endast 190 gram inklusive elektronik och hjälmfäste, vilket jag ännu så länge inte sett någon annan tillverkare som kan matcha i dagsläget.


Modellen levereras med batteri på 9,6 Ah och jag har testat att köra den både med det paketet samt givetvis också kopplat den till egna LiPo-batterier som kan laddas betydligt snabbare. Under Novemberkåsan var LiPo-batteriernas snabba laddtid en klar fördel, annars funkar originalbatteriet riktigt bra. Jag föredrar att köra hjälmljuset på batteri, men har självklart dragit fram drivning till styret så att jag kan koppla in den på hojen i det fall träningsrundan blir längre än tänkt och batteriet dör. 

Prislappen för en LEDX Cobra 6500 svider dock för plånboken och jag har all förståelse för att många drar sig för investeringen. Samtidigt så kan jag bara konstatera att jag ännu så länge inte sett någon mer välbyggd och högpresterande hjälmlampa än den här. Det är ljusporr på hög nivå, kanske lite overkill med tanke på att man inte är i toppen och krigar om placeringar, men å andra sidan är det svårt att ha för mycket ljus när man kör enduro.

Kolla gärna in ljusbilden från labbet här intill. 

Pris: 6300 Kronor Webb: www.ledx.se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.