Bild
Nästa artikel

Var sjutton är kicken?

Endurobloggen
Det här med att spara vikt genom att montera bort kicken är säkert en bra idé... om man inte behöver den!

Den här gången hade jag allt lite tur. Kom på mitt misstag innan det var dags för ett kvällspass igår. 

Körde ett pass gubbenduro i söndags, ni vet sådan där utflyktsenduro i kraftledningsgata med polarna. Inte ett försök till träning, utan mest bara lite allmän körning för att skaka loss litet fläsk och rensa skallen. En okej runda.
Eftersom det är Sverige och mars är det fortfarande kyligt och jag bränner sönder det sista av dubbdäcken i väntan på mer stabil värme. Det har varit frestande att lägga om till dubbfritt men fortfarande är det en hel del is där vi kör - och sommardäck då blir verkligen som Bambi på hal is. Nu är det Bambi på stenhällarna men jag har - fram till igår - föredragit det. Nu blir det förhoppningsvis sommardäck istället. 

Hann inte tvätta samma dag men när det var dags att spola av så vägrade hojen att starta. Hade glömt handtagsvärmaren påslagen... Det är andra gången denna vinter jag missar detta och drar ur batteriet. Och alla som försökt putta igång en 350 med dubbdäck på cementgolv kan intyga att det är helt omöjligt.
Jag fattar att det för KTM var en bra och enkel viktbesparing att montera bort kicken på fyrtaktarna... Var det kanske på Husaberg den försvann först? Men det finns tillfällen då jag verkligen önskar att den fanns kvar. I sådana här lägen är det bara att sätta hojen på laddning, gå upp från källargaraget och istället slå på en kopp kaffe för att invänta bättre tider. Spelade inte så stor roll just där och då, men hade det varit körning inbokad i kalendern så blir den där kicken plötsligt värd sin vikt i guld.

Men igår var hojen laddad och det blev en nattrunda som idag känns i ryggslutet. Är det alltså så här det är att vara gubbe? Jag fick rulla mig ut ur sängen i morse.

Kommentarer

#1
2017-03-30 14:25

Oxfords värmehandtag stänger av sig själva efter en liten stund ifall det inte är går någon gnista.

För övrigt gillar jag de hemmagjorda vattenkylda handtagen, borra två hål, trä in ett tunt kopparrör från mitten av styret ut mot vardera ände, som nästan går hela vägen ut, svetsa igen styrändarna.

Då kan du ha två ingående lopp i styret och ett utgående. Gör ett T-kors på övrig värmeslinga med avstängningsventil så kan man slå på och av styrvärmen

#2
2017-03-31 14:15

Väldigt smart Mattias! Med att använda motorvärme för händerna. Kanske tar lite längre tid att få upp temperaturen men ändå.