Bild
Nästa artikel

Fjädringsexperiment 

Endurobloggen
Att justera fjädringen är enkelt, men att hitta rätt känns däremot jäkligt komplext. Men man måste ju börja någonstans och nu blir det ett experiment för bakfjädringen.

Jag hade för ett par veckor sedan in fjädringen på service hos BE Mekanik i Hägersten som jag använder för fjädringsservice. Bengt-Erik skällde med all rätt ut mig för att ha väntat för länge med service – att serva ofta är antagligen den bästa investeringen man kan göra när det gäller fjädring – men han lanserade också en teori om att jag borde testa en rak och hårdare fjäder bak, istället för den progressiva och relativt mjuka fjäder som sitter monterad original.

Inte för att jag är speciellt tjock utan för att jag får en hel del genomslag på bakstötdämparen. Genom att byta till en hårdare fjäder får vi hojen att sitta litet högre upp och jag bör därigenom kunna använda en större del av slaget, även om jag rimligtvis också tappar lite komfort (och kanske finkänslighet) i slagets början. Sagt och gjort, jag tror ju att man ska lyssna på de som kan mer än vad man själv kan så nu sitter det en rak fjäder 75 N/mm monterad.

Men som sagt, det här är ett experiment och den här lördagen dagen är vikt åt att försöka justera in stötdämparen bättre. Satte en grundinställningen inför Enduro SM i Vingåker men känns som om det finns mer att hämta. Det här är ett område där jag inser att det finns så mycket mer att lära att det är löjligt. Får väl se om jag blir något klokare efter dagen... 

Kommentarer

#1
2017-07-08 11:53

Fjädring kan vara vansinnigt komplicerat men gillar man att köra aktivt och/eller tävlar så är det välinvesterad tid att lära sej grunderna.
Dessutom, har man en gång börjat fördjupa sej kommer man automatiskt lära sej mer och mer.

Not: Fjäderkonstanten anges som N/mm inte Nm (Nm anger vridmoment).

#2
2017-07-23 16:15

Fjäderkonstanten korrigerad. Tack för att du påtalade det!