Bild
Nästa artikel

Enduro med elmotor

Endurobloggen
I USA har Alta Motors kört kvalificeringen till ISDE - Six Days i Frankrike alltså - med sin elhoj och resultatet var riktigt bra.

Alta Motors håller på att ta fram en ny elhoj för motocross och enduro. Spännande projekt som jag tipsat om tidigare. Det som är extra intressant denna gång är att de kört den amerikanske kvaltävlingen för ISDE som kördes på Washougal

Föraren är Jason Matheney och han blev 15:e man totalt, vann +30 Senior. 

Betyder det här att vi kommer köra elhoj i skogen inom kort? Knappast ännu på ett tag med tanke på driftslängden, men med tanke på batteriutvecklingen så börjar den punkten att kännas allt närmre...

Jag har tidigare testkört elhojar från KTM, Quantya och Zero och de har allihop varit riktade mer mot nybörjare inom sporten. Ett slags enkelt "prova på"-alternativ, snarare än att på riktigt vara ett alternativ för oss som kör för motion eller race. Men utvecklingen går onekligen snabbt och jag tror nog att det är många inom branschen som håller koll på utvecklingen för Alta Motors. 

Cake heter ett annat spännande projekt i Sverige som också håller på att ta fram en ny elmotorcykel. Deras fokus verkar dock snarare ligga åt att locka cyklister, snarare än motorcyklister med ett koncept som ligger närmare mountainbike än motocross. Konceptet är intressant, men verkar snarare bli en downhill mountainbike med doping av el, än något som passar för dagens crossbanor.

Och just det där var produkterna platsar in är mycket av utmaningen för elhojsprofeterna. Dagens motorbanor lämpar sig inte för elhojar, Alta Motors borträknade. Men tar du ut elhojarna på en kortare, tajtare och mer kompakt bana, nästan som en BMX-bana, så funkar de mycket bättre. 

Hursomhelst; jag kommer hålla koll på Alta, gör det du också. Det kan gå snabbare än vi tror innan vi också sitter och susar fram utan det minsta motorljud - förutom ett vinande transmissionsljud.  

Kommentarer

#1
2017-06-03 23:15

Jag längtar till när elhojarna sjunker lite i pris och man kan köra iaf 3 timmar på en laddning. Då kommer jag öppna plånboken.