Bild
Nästa artikel

2018 ska bli snabbare

Endurobloggen
Fyrtakt, tvåtakt, större eller mindre. Plötsligt är alla bollar i luften inför hojvalet 2018. Vad kommer jag att vara snabbast - och ha roligast med? 

Kändes sjukt lyxigt att vara och provköra Husqvarnas nya tvåtaktare. Åkte dit helt övertygad om att jag skulle testa tvåtaktare till nästa säsong för egen del – men efteråt är jag inte lika säker. Inte för att hojen på något sätt är dålig, utan för att jag ändå tror att jag trivs bäst (och är snabbare) på en fyrtaktare.
Jag vet, jag är sjukt ambivalent kring detta. 300 tvåtakt är ju mysig även på låga varv, men det blir nästan litet väl mycket effekt i ett tajt svenskt endurospår på topp - även om Husqvarna 2018 var relativt snäll i effektutvecklingen. 250 å andra sidan kräver att man är väldigt aktiv och inte kommer in i kurvan med fel växel, men har en toppeffekt som känns mer hanterbar för en motionskille som mig. Jag är lite kluven inför vilken som blir rätt val i slutänden, kanske är det ändå en diseltraktor som jag är snabbast med?

Idag kör jag en KTM 350 EXC-F Six Days 2017 och har varit grymt nöjd. Perfekt hoj för motionär. Stark nog att hantera vilka misstag jag än gör, oavsett vilken växel jag har, men jag har drabbats av den här sjukan av att vilja prova något nytt. Tänker att det också är ett sätt att utvecklas. Kanske borde jag testa en 300 eller 250 fyrtakt istället? Eller är 2018 definitivt ett tvåtaktsår? 

The search för nästa fortsätter allt ett tag till. Måste nog provköra litet mer innan det kan fattas något beslut.