Senaste aktivitet

"ThunderHeart" har kommenterat på "Vänsterpartiet JO-anmäler Förbifart Stockholm"51 minuter 16 sekunder sedan

Blogg

Helgens Sm!

Tjena! I helgen kördes 4e deltävlingen av Sm. Denna helgen gick väldigt bra och jag är mycket nöjd med mina resultat! i lördags var det Kval och race, likadant på söndagen. Första kvalet gick helt okej! Jag ledde nästan hela kvalet men efter en stund så målflagga dom när det var 5-10 min kvar av passet. Alla var tvungna att åka in men vi blev nästan utsläppta lika snabbt igen. Efter att vi blev utsläppta så fick vi bara ett fåtal varv och Pontus Duerlund lyckades köra 0.001 sec snabbare än mig. Racet gick inte riktigt som planerat.. Jag tänkte lägga mig bakom Pontus och bara åka med halva racet för att sedan köra om och ta ledningen. Men tyvärr lyckades jag inte med det då jag gjorde en liten miss och tappade honom, så första racet slutade jag 2a efter Pontus. På söndagen var det regn och jag kände mig mycket starkare än Pontus. Kvalet börja med att hojen inte starta så jag kom inte ut på banan de första 10 minuterna av passet. När vi sedan fick igång hojen lyckades jag hitta ett bra flyt och tog pole position med 1.5 sek ner till tvåan Pontus. Racet startade och denna gången hade jag helt annan taktik. Jag skulle ta starten, leda hela racet och vinna! Jag lyckades vinna efter en bra fight med Pontus do han körde om mig på sista varvet men jag lyckades hitta en lucka i sista kurvan där jag passera honom! Riktigt härligt med en seger och "back in business"!! Sista sm deltävling går på Linköping sista helgen i augusti, men vi har tagit beslutet att inte köra där då vi ska köra internationellt race istället.

Peace Lukas

Landracing.se på Lunda

Dragracing och drifting på Lunda flygfält

I söndags spenderade vi dagen tillsammans med LANDRACING.SE på Lunda flygfält.

Målet för dagen var enbart att ha roligt och skaffa sig lite mer erfarenhet ihop med V-Rod:en.

Och det kan jag lova att vi gjorde. På förmiddagen regnade det men det hindrade oss inte från att köra, det var mycket lättare att få sladd men var samtidigt lite läskigt med tanke på att vi inte klär om hjulen med regndäck. Så i början gick det rätt lugnt.

 

Senare in på dagen så torkade banan upp och jag vågade gå på lite mer. Dock så var det ganska tajta svängar och lite för lite utrymme för att testa fullt ut. Så nu är planen att ta sig till ett öppet fält för att jag skall kunna öva mer på att möra broms sladden med en gas sladd.

 

Det kommer bli grymt när vi lyckas.

Den största skillnaden på det här eventet var att allt var fritt. inga konstiga regler, och inga ljudkrav. Motorcyklarna och bilarna lät precis som jag har drömt om att det ska låta. Det var länge sen jag hörde riktiga motorer yla.
Det enda kravet under eventet är att man ska ha kul, och de kan jag lova att jag och mina anhöriga som var med hade!

Landracing.se, vi ses snart igen! =)

 

Vi hann även dela ut 400-500 muggar med BlackAnt till dem som var på plats. Det var mycket uppskattat från många.

Film från dagen kommer inom kort!

//Robban

SM falkenberg

Vinst på Falkenberg

Dagens SM kval och race på Falkeberg

Dagen har varit kanon bra verkligen började med kval 9:30 banan var delvis blöt men upptorkade fick till en del riktigt bra tider och slutade med pole före Lukas Bäckström som tog andra placering med 0.001 sek ifrån mig! snacka om tight kval.
Racet var lite nervöst då kvalet slutade så tight men jag visste att farten fanns och jag behövde bara hålla mig lung och tänka på dom 22 varven vi hade framför oss. Lyckades ta starten ifrån Lukas B och höll ledningen, Johan visade tavlan och jag hade 0.1sek ner till Lukas och visste att han bara var ett misstag ifrån. Lyckades hålla mig lugn och höll ett stadigt tempo på låga 46 tider. Lukas tog ikapp och det var nu 0.0sek på tavlan och jag visste att han kunde ta sig om när som. lyckades höja mitt tempo och körde nu 45 tider som dagens banrekord ligger på. slutade med att jag fick en tiondel varje varv och tog åt mig en lucka på 2,5 sek innan dom 22 varven var körda! bästa tid slutade med 45,6 och jag tror jag även lyckades med ett nytt rekord men inte hittat dom gamla tiderna ännu. 
Nu laddar vi om för morgondagens kval kl 9.30 och det ser ut som det skall regna hela dagen vilket inte gör mig något! Regn är kul och det kommer bli ett riktigt spännande race! kanske lyckas jag köra en 49a på regenet ? allt kan hända! 
Kom även ner en hel drös utav människor som hejade på mig och gjorde min dag helt perfekt! tack till alla som vart här och tittat och hjälp till utan er är jag inget och det är tillsammans vi gör min säsong möjlig 
//Pontus94

Race dag på Falkenberg

Nu är race dagen över här på Falkenbergs motorbana! Dagen har gått helt okej men jag är ganska missnöjd med resultatet. Kvalet började med lite blöta fläckar på banan men lyckades ändå hitta ett bra flyt direkt. Toppade listan snabbt men efter 20 min så flagga dom av nör vi skulle kört 25 min. Vi åkte in i depån och skickade fram oss till utsläppet direkt för att vi skulle få mer tid. Lyckades köra lite snabbare när dom släppte ut oss igen men pontus toppade listan med 0.001 sek snabbare än mig. Racet la jag mig bakom pontus i starten för att senare försöka passera honom men jag gjorde en liten miss och då öppnades det upp en liten lucka som jag inte kunde hämta tillbaka. jag slutade racet på en andra plats, bra för mästerskapet att ta lite poäng men är hungrig på en seger! nya tag imorgon! Peace! Lukas

Pride Ride 2014 - VIDEO

Över 400.000 personer var på plats!

Här kommer en liten redigering från Pride Festivalen i Stockholm 2014.

Över 400.000 personer stod läng med paradvägen och tittade, jag hade en grymt rolig dag!

 

Jag vill passa på att tacka alla som gjorde dagen möjlig.

Under paraden så tog bakdäcket på HD:n slut, men nu så är det nytt gummi på inför morgondagen, då ska jag till Lunda och drifta med LANDRACING och det ska bli grymt kul! Det är det första riktiga testet. Kommer självklart ta med mig kameror så att jag kan visa hur det gick sen.

BlackAnt har även skickat med mig energidryck, så alla ni som vill provsmaka är välkomna till vårt tält. Eventet börjar 12.00 och det är den sista tävlingen för året - FINAL!

Vi ses där

//Robert Gull

Lukas Backstrom Trackday/Skåne Bike meet

Tjena!

I helgen hade jag en bandag/mc träff tillsammans med Micke Ohlssons Motorsport. Upplägget var att komma dit, träffa massa hojåkare, kolla på olika fabrikat som ställde ut, provköra segway och minimotard från racehouse och även göra lite bromsprov tillsammans med SMC! Självklart så hade vi bankörning på Ljungbyhed park, det är där vi hade tillställningen. Det är en nybyggd bana som mestaldes körs bil på, men nu tyckte folket som hade anläggningen att vi skulle börja köra hoj där. Dagen gick bättre än förväntat och det kommer bli av nästa år fast större! Jag visade mest upp mig för nytt folk och jag körde mest som föråkare denna dagen, självklart snackade jag mycket med folket som var där också. Vi fick mycket bra respons av dagen och det betyder väldigt mycket för oss. Jag fick låna en Yamaha r1 av Hägganes bil med tanke på att vi inte fick ihop min hoj till detta evenumanget, men det kommer vara fit for fight till falkenberg! Yamaha r1an är en underbar hoj måste jag säga, och om jag någongång ska köra 1000cc så ska det va på en sådan! 
Tack så hemskt mycket alla som var med och gjorde denna dagen möjlig, jag hade skit kul och jag hoppas alla som va där och körde eller kollade runt tyckte det var bra!

Här är en länk på banan när jag kör för första gången på denna hoj, plus att den är helt original!
https://www.youtube.com/watch?v=XOl60IZl4kU

Peace
Lukas Bäckström
 

Bakhjulet med en HD (Video)

Är det möjligt att köra på bakhjulet med en hojj som väger 282 KG?

Kolla in hur man kör på bakhjulet med en Harley Davidson V-rod!

Människor överallt!

Pride Ride 2014

I paraden går varje år omkring 45 000 personer och längs paradvägen står det över 400 000 människor och ser på.

I Lördags åkte jag på HD:n genom Stockholm. Tillsammans med SMC var vi en hel bunt med förare som var med i Pride tåget och körde.
Självklart så bjöd vi på oss själva och showade för alla som stod längst med vägen och kollade på.

Nästan hela körningen finns på film, men jag har ännu inte hunnit redigera något. Men det kommer snart komma upp en litet videoklipp också.

Det var iaf riktigt kul att uppleva festivalen och alla är väldigt ödmjuka. Även syrran och pappa var med och åkte i tåget, enbart för att visa sitt stöd i kärlekens tecken.

//Robban

Ledare #8.14

Ledare

Skyddsutrustning är livsviktigt – subventioner skulle rädda liv.

Att välja omfattning på säkerhetsutrustning när man kör motorcykel är till största del upp till var och en. Personligen är jag av åsikten att det skulle kunna införas ­ytterligare lagar om att exempelvis bära ryggskydd, men än så länge får vi nöja oss med hjälmen. En sak som däremot är solklar är vikten och betydelsen av ordentlig utrustning när olyckan väl är framme. Senaste man på redaktionen att visa på just detta var Jonathan som under sitt rookie-race vid SM på Karlskoga fick hoppa av sin hoj på slutet av rakan efter att bromsarna slutat fungera. Han tumlade runt i närmare 200 km/h, men klarade sig undan med hjärnskakning och blåmärken. Mirakulöst är fel ord, även om tur alltid spelar viss roll, men störst betydelse hade hans säkerhetsutrustning av det dyrare slaget. En snabb överslagsräkning på vad allt kostar i handeln hamnar norr om 30 000 kronor. Dyrt för de flesta av oss, men det hade kunnat kosta betydligt mindre. 

I hojtokiga England har myndigheterna insett vikten av att subventionera den mest elementära utrustningen - hjälmen - och så länge du köper en godkänd kruka är den skattefri, det är till och med så pass förmånligt att du i samband med köpet inte betalar skatt på tillbehör som solvisir, kommunikationsutrustning och liknande. Detsamma gäller för övrigt även cykel­hjälmar. 

Ett liknande införande i Sverige skulle med största sannolikhet innebära både minskat antal skadade och omkomna, samtidigt som ekonomin skulle få lite fart. Fler skulle välja att köpa en ny hjälm, oseriösa hjälmtyper utan godkännande skulle saneras bort och klyftan mellan de som har råd med det bästa och något mediokert skulle minska. 

Den solidariteten tycker jag att vi har råd med!     

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Krash på falkenberg

I onsdags så var jag på falkenbergs motorbana och testa lite inför Sm deltävlingen där den 16-17 Augusti. Första passet gick väldigt bra, kände att jag hade ett gott flyt i banan och de snabba kurvorna på den banan är inte så snabba efter att man varit på assen o kört! Jag kände mig väldigt lugn och och fick till ett par fria varv, det var väldigt mycket folk på banan men första passet jag körde så gick det ganska fort. De fria varven jag fick så körde jag 1 sek långsammare än vad vi gjorde förra året på kvalet och racet. Jag lyckades köra 45.8 förra året och på första passet i onsdags så körde jag 46.8, det är jag väldigt nöjd med och jag ser fram emot Sm:et där! 
Andra passet kändes bra i början, lyckades snabbt komma ner på de tiderna jag körde första passet men efter ett tag så blev det rödflaggat för att det var skit på banan. Efter att dom hade plockat undan plastbiten som låg på banan så blev det grönt igen, jag va väl lite stressad ut och jag kom cirka tre vav innan jag krashade i näst sista kurvan. Jag växlade ner en växel för mycket in i den kurvan som det går väldigt fort in i så bakhjulet låste upp sig och då kastade hojen av mig in i kurvan.. Jag highsida in i kurvan, landade jätte hårt på assfalten och slog i huvet väldigt hårt. Trodde direkt att det var något fel i kroppen med efter ett besök på Halmstad sjukhus så visade de sig att allting var bra med mig! Har fortfarande lite känningar i kroppen efter kraschen men jag känner att det läker fort! Jag kommer vara mer än redo för en revanch på min grymma kompis Pontus Duerlund 16-17 augusti! Jag tycker ni ska komma och kolla den helgen på Falkenberg motorbana, för jag är helt säker på att det kommer gå riktigt fort om det blir bra väder!!

Peace
Lukas Bäckström