Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har kommenterat på "Trehjulskoncept från Yamaha - din framtida transport?"

Blogg

Film från våran pre season är snart äntligen ute

Vi bestämde oss för att få med en Gopro kamera för att filma lite under våran försäsong. det var helt klart enkelt att filma körningen men desto svårare att arbeta med den.. Ikväll hoppas jag det blir färdigt för visning. Vi har bestämt os att försöka få med betydligt mera film ifrån 2015 än bara stillbilder. Självklart med snabb redigerings process men det va inte alls lätt att redigera märkte jag så har tagit hjälp utav en duktig gymnasium elev som är betydligt bättre!

Ikväll hoppas jag vi kan släppa en film från första vändan nere i Spanien på våran pre season träning. För dom som inte läst så var vi nere och körde Albacete och Cartagena. Under körningen på Albacete körde jag på en standard R6a med en enkel och billig fjädrings lösning närmligen ombyggd orginal fjädring med ktech komponenter utbytt. vilket funkade otroligt bra vi åkte även med dålig däck och dåliga förutsättningar. men inget stoppade mig för o åka fort för det och det bevisades ordentligt ute på banan.

Andra körningen var på Cartagena på den nybyggda R6an vilket var en grym skillnad! på både motor och fjädringen. 
lägger ut en smygtitt ikväll. 

Vi har även tagit beslut om att få lite mer Videos iår och inte bara stillbilder ifrån race och andra event. Personligen tycker jag det är roligare o kolla ett klipp än bara en bild med lite text. Tanken är att försöka filma race och en del träningar och klippa ihop något som är roligare för tittarna att kolla på.

Lördag - Fest

Imorgon, lördag den 28/3 så firar vi världsrekordet på Klubb Blå i Stockholm!

Vi ses väl imorgon på Klubb Blå som är beläget i Stockholm? Sankt Eriksgatan 46 närmare bestämt.

Det är nämligen så att vi håller i ett event där för att fira det nya världsrekordet.

Urdrag från Klubb Blå hemsida:

På lördag gästas övervåningen av Robban Gull som firar att han är världsmästare i "Fastest motorcycle wheelie on ice". På nedervåningen håller Pelle & Co i taktpinnen och levererar det bästa från topplistorna. Som vanligt har vi även grymma barpriser, välkommen på fest som den ska vara. Facebookfans har FRI ENTRÉ före 24.00 Åldersgräns: 18 år (fyllda) Frågor? info@klubbbla.se Öppet: 21.00-03.00

Klicka HÄR för att komma till deras hemsida.

21.00 är jag på plats :) Kom dit så har vi roligt tillsammans! :)

//Robban

Supermotard design

Ny design på 1 och en halv vecka

Som ni vet så hämtade jag en supermotard för 1 och en halv vecka sen. En KTM SMR 450 från 2006.

Nu har den genomgått en förändring och börjar se riktigt bra ut. WRAPZONE gjorde ett grymt jobb med klistermärkena, passformen var kanon och dem var lätta att få på plats.

 

Utöver detta så har det varit lite lugnare på senaste till skillnad mot i vintras. Tankarna på att börja bygga i ordning en förlängd sving till NORTHBIKE:s BMW S1000RR börjar även bli dags att ta tag i. Nu börjar ju vädret bli såpass bra att man vill ut och köra.

 

//Robban

Polisen, våld, ekonomi och prioriteringar

Redaxbloggen

Polisens resurser bör snarast omprioriteras, den nuvarande fördelningen är orimlig.

Vad är syftet med en lag? Svaret är tämligen enkelt, en lag finns till för att vi ska få det bättre. Det må vara ett småbarnsmässigt sätt att uttrycka det på men faktum är att det är vad det i grunden handlar om.
 
I Sverige har vi omkring världens lägsta trafikdödlighet, med andra ord skulle man med fog kunna påstå att de lagar som reglerar framförandet av fordon fungerar bra. Man måste alltså fråga sig hur polisen prioriterar sina resurser när de i Stockholm, och sannolikt på flera ställen, i mars sjösatte det projekt som går under benämningen ”Polisens arbete på väg”. Vad det handlar om är att de ska fokusera på så kallat aggressivt beteende vilket inbegriper bland annat för korta avstånd till framförvarande samt att köra mot gult, gult, ljus och underlåtenhet att använda blinkers.
 
Jag är inte emot att någon av dessa regler efterlevs och jag ser ett möjligt problem om det inte görs i alltför stor utsträckning. Men är det där vi vill att polisen ska lägga ännu mer av sitt fokus? Med tanke på hur samhället utvecklats de senaste åren tror jag att de flesta håller med mig när jag svarar nej på den frågan.
 
Polisens arbete måste präglas av långsiktighet samt prevention och det senare inte bara av brott utan också genom att stoppa småförbrytares klättring i brottstrappan – små brott leder på sikt till större. Det gäller dock inte alla typer av förseelser, vi kan nog lugnt utgå ifrån att den som slarvar med blinkers inte därigenom på sikt löper större risk att hamna i tung kriminalitet. I skenet av dödsskjutningarna på Hisingen, bara en i raden av liknande tragiska incidenter, kan vi konstatera att polisen misslyckats kapitalt med sin uppgift.
 
När jag växte upp i en halvsliten stockholmsförort hade vi en kvarterspolis, Micke. Ibland hälsade han på i skolan, vi stötte på honom på gatorna och var det något man behövde hjälp med kunde man fråga Micke. Det handlade aldrig om övervakning, enbart om närvaro. Hans funktion hade naturligtvis en prislapp men jag vill tro att det var väl investerade resurser – om inte annat var det aldrig någon som sköts ihjäl.
 
Minns du polisinsatsen för ett par år sedan som slutligen ledde till att föraren av den förföljda motorcykeln omkom? Jag tar inte parti för hojåkaren Christoffer som sådant men man måste fråga sig om 50 polisenheter, inklusive helikopter, under flera timmars förföljande är en rimlig nivå på insats. Han var inte kriminell, förseelserna var fortkörning och avsaknande av regskylt varav ingetdera kan sägas vara en inkörningsport till grövre brott, utan bara ung och dumdristig.
 
Kostnaden för ovanstående polisjakt, och liknande höga prioriteringar av vad som faktiskt får anses som ganska små problem, lär vara mycket stor. Hur många ”kvarterspolis Micke” motsvarade jakten på Christoffer? Och det går utmärkt att ställa dessa två intressen mot varandra, påsen med pengar är inte bottenlös och om man ger till det ena måste man ta från det andra.
 
Varför väljer då polisen att återigen storsatsa på ett problemområde vars statistik med all önskvärd tydlighet visar att det egentligen inte finns några problem?
 
Svaret på den frågan kanske står att finna i Ferguson, USA, där polisen satt i system att bötfälla kommunens svarta medborgare i syftet att rädda kommunens budget. På samma sätt är trafikförseelser en ständigt välmjölkande kassako och eftersom de allra flesta som ”åker dit” är vanliga vänliga medborgare fogar vi oss snällt i de böter som skrivs ut – easy money.
 
Inte nog med att vi trafikanter utsätts för en slags strukturell diskriminering, än värre är att polisens långtida brist på fokus inom de områden där det verkligen behövts nu börjat synas på allvar. Om medborgarna i Biskopsgården på Hisingen fått bestämma, hade de valt en ökad polisnärvaro eller anser de att blinkersövervakning är viktigare?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Officiellt - Guinness World Records

Nu är väntan över, världsrekordet är godkänt!

JAAAA! Guinness World Records har godkänt "Fastest motorcycle wheelie on ice"

Jag vill tacka er alla som har gjort det här möjligt. Familj, vänner och sponsorer! Det har varit massor med jobb men samtidigt så har det varit roligt hela tiden, från början till slut.

Nu klurar vi på lite nya idéer om vad som ska hända framöver ;)

Lördag den 28/3, alltså nästa helg, så firar vi detta på Klubb Blå i Stockholm! Alla är såklart välkomna. Hoppas vi ses där :)

Klicka HÄR för att komma till Guinness World Records hemsida.

//Robban

Throwback Thursday: this bike was on fire

Delar med mig av ett minne från försäsongsträningen 2014, Då hojen brann upp efter 8 varv.

Det var klart att jag skulle starta i superstock 600 till sommaren, jag var sjukt taggad och hade tränat hårdare än någonsin under vintern. Vi hade redan beställt en ny Suzuki som Niklas Forsberg skulle bygga, men det bestämdes först i januari så den hade inte kommit än. Så körde alltså fortfarande på min första 600, en suzuki som var en 06:a (den var av väldigt blandade årsmodeller då den hade blivit masakerad x antal gånger) Första försäsongstesterna var på Almeria i februari. Jag hade varit där året innan, då gick det skit. Nu kom jag tillbaka och hade både superstock debuten och att erövra banan i sikte. Jag åkte ut på första passet, fick åka in efter ett varv då jag hade haft lite väl bråttom när jag skruvade dit kåporna så den ena lossnade direkt, på denna tiden skötte jag allt själv med viss hjälp från min omgvning såklart. Jag skruvade dit kåporna och åkte ut igen. Kom till en S kurva och när jag skulle vända hojen så blev det istället en highsider och jag kraschade, När jag öppnade ögonen så låg min hoj någon meter ifrån mina fötter och brann. Kommer ihåg knastret. Som i en brasa uppe i fjällen, fast detta var ute i sanden på banan. FAN, detta sker inte. Meningen var ju att köra all försäsongsträning på denna hojen. Jag bara såg all körning brinna upp. Hasade mig därifrån för som grädde på moset hade jag brutit foten. En funktionär kom med en pulversläckare och jag visste att började de spruta med den så är det kört, för om det hade gått att rädda något på hojen skulle det inte göra det efter pulvret, försökte förklara detta för honom men gick sådär han höll undan mig och började släcka och som om en inte vore nog tömde han en till över hojen. Blev inskjutsad till depån och min pappa och Jan Greven mötte mig, jag grät och Jan kramade om mig han trodde jag grät på grund av ksrachen så han sa det gamla vanliga att det händer alla och att man måste ta det lugnare de första varven sen hulkade jag fram att hojen hade brunnit upp. Va brann den upp, han höll då om mig hårdare och mer sympatiskt haha!
Ett litet nu i efter hand ironiskt? kom i håg att chilla första dagen på säsongen minne?

Att bränna upp sin hoj det första man gör på säsongen är inte alls någon som höjer självförtroendet. Såg att jag skrev på facebook "tänker inte sitta och säga why me utan try me" och så tänkte jag. Jag kämpade som ett as med rehabliteringen åkte till cartagena en månad efter, körde min sponsor Niklas på Aluminiumsvets hoj(förlåt att jag säger detta är sjukt tacksam att jag fick låna den men gillade den inte alls, den va inte min vän, den läckte bara massa olja) låg även och nötte med den varenda bandag jag kunde hitta hemma i Sverige bara för att få varv i kroppen. I Maj startade jag om med den nya Suzukin och en samarbete med Niklas Forsberg och fortsatte att kämpa och tillslut kommer allt att löna sig det vet jag!

     

 

 

Packningen efter Cartagena & veckans händelser

Från och med vi landat i Sverige har det vart mycket planering och ärenden, här kommer några olika händelser

Vart skall jag börja!
Efter vi kommit hem ifrån Spanien började vi planera våran nästkommande resa som var Albacete 29/3-15 men väl när jag äntligen fick starting permission av svemo och inloggning av Spanska förbundet märkte vi hur otroligt mycket allt skulle kosta för tre dagars körning alltså 2 pass fri träning ett kval och race. Vi bestämde oss för att hoppa denna tävling då det skulle kosta mer än vad det givit oss. Detta är pågrund utav att känslan för körning och varv på nya motorcykeln under 2015 är för lite för att sätta sig i i en betydligt högre konkurranse än vad Sverige har att erbjuda. Vi har istället valt att åka ner yttligare en omgång för lite träning vart det nu blir är oklart men de lutar mot Valencia. En annan tråkig nyhet jag har är att efter min skada 2014 så har bara inte mitt högra ben blivit stel utan hela höften är "låst" och jag har uppsökt en sjö utav olika läkare och idrotts mäniskor. Nu har vi kommit fram till att jag behöver en magnet röntgen för att kolla vad som är fel på mig. Antingen är det senor och muskler som dragit ihop sig och endast behöver strechas ut med special hjälp eller så har jag "ben stop" vilket kommer innebära en operation till vilket ja inte har råd med innan säsongen. hur som helst vad de slutar med skall jag köra motorcykel och ja skall prestera om jag så måste lida till döden!. 

Jag kommer göra allt som är möjligt för att deta skall reda ut sig och när det väl är utrett så finns möjligheterna att köra snabbare än någonsin. och efter detta skall jag jobba mer som "Marc Marquez" på vighet och inte styrka. I dags läget har jag den styrka och kondition som jag behöver men med en bättre rörlighet och smidighet kommer jag kunna jobba betydligt bättre på motorcykeln. 
Bilden är ifrån packningen efter fem dagars körning på Cartagena 

Hjälp mig hålla tummarna för att jag reder ut mina kropps problem. Varför inte trycka på Gasa knappen om du är med mig ?
//Pontus

Design Supermoto

Idag var jag hos Wrapzone som printade ut och skar fram nya märken till supermotarden

Imorgon är det en vecka sen som jag hämtade hem min gamla KTM SMR 450 som min farbror har förvarat hemma hos sig i snart tio år.
Som ni redan vet så håller jag på att göra iordning den. Bland annat så ska utseendet förändras.
Idag så var jag hos WRAPZONE som har både printad och skurit ut nya märken till den. Nu längtar jag till att få på dem.
Jag kommer såklart kasta ut ett par bilder på resultatet när den är klar.

Saknar du märken till din motorcykel eller vill du göra den mer unik så tycker jag ni absolut ska vända er till WRAPZONE som kan få era idéer till verklighet.

//Robban

Cartagena veckan!

lite mer ingående sammanfattning av förra veckans tester på Cartagena!

Måndagen och tisdagen gick som sagt helt åt till att bara ta sig in i körningen igen, och med handen på hjärtat kan jag säga att det tar ca två dagar för mig att börja ladda, så har det vart sedan tidernas begynnelse(?) ne men sedan jag började, rosten är rätt rostig om man säger så. Men under onsdagen började det lossna! Och vi började testa med en ny bakstötdämpare, k-tech, har tidigare kört med öhlins! Och den funkade riktigt bra! vi började även testa med lite nya däck som också funkade riktigt bra, Tack vare Nicke som fick till ett riktigt bra chassi! torsdagen och fredagen började jag ladda, men gick rätt trögt, kom till en viss gräns hela tiden. så vi jobbade mycket chassi. Och under fredags eftermiddagen när alla började packa så öppnades depån och jag var ensam på banan. så körde helt själv i ca 3 timamr vilket var riktigt skönt och vi fick till det riktigt bra! Då jag kunde testa på riktigt. ut två varv in göra en omställning osv. tidigare var det ju bara körning 20 min sen vänta i en timma. Vilkenblir lite problematiskt om man vill hinna testa olika saker. Man hinner inte helt enkelt. Men vi fick som sagt till det riktigt bra och jag kom ned på riktigt bra tider! känns så himla kul att va igång igen! Att nästa gång vet man exakt alting och man kan ge sig in i det dirket! Men mer tester måste göras innan säsongens start. Vart kommer ni märka:D
i veckan väntas jobb, möten, crosskörning och träning. denna vecka kommer jag köra två fyspass om dagen- ett kondition och ett styrkepass!
Ha det bra sålänge:D

Dags för test på Portimao

I helgen kör vi det sista testet innan premiären på Motorland Aragon i April. Vi beger oss till Portimao för ett tre-dagars test.

Äntligen är det dags att köra motorcykel igen! På fredag lämnar jag Sverige, för att spendera helgen i Portugal.

I helgen kör vi det sista testet innan premiären på Motorland Aragon i April. Vi beger oss till Portimao för ett tre-dagars test. På agendan står test av annat cartridgekit i framgaffeln, andra däck, race-simulation mm. mm. Jag har aldrig varit på Portimao, där den 3e deltävlingen går. Det känns riktigt bra att köra så många banor som möjligt innan vi tävlar. Efter testet för några veckor sedan känner jag mig stark både fysiskt och mentalt. Att jag jobbar bra med teamet och trivs som bara den, är också ett STORT plus!

Jag jobbar konstant med att försöka förbereda mig iför första racet på Aragon. Allt från attstudera på banlayout till att titta om och om igen på alla omboard filmer för att se var jag kan förbättra. Jag skall vara väl förberedd när det är dags för race, så är det bara!

Glöm inte att kika in på min Facebook-sida "Theo Borglund Racing" för att se fler bilder och andra små nyheter!

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: