Senaste aktivitet

"Saftdrickarn" har svarat på foruminlägget "Mc för en lång kille! Tips?"

Blogg

Snow cross, Is racing och Roadracing förare
Stora tränings arenan
Marcus Ogemar Vm guld snowcross 2014
Vo2 max labbet
Bosön

Två Effektiva dagar uppe på Bosön

Nu är Bosön testerna färdiga och det har enligt mig varit två effektiva och lärorika dagar.

Dagarna har gått fort och jag är redan på tåget hem mot kära Göteborg. Fösta dagen innehöll konditions pass, intervjuer och föreläsningar från våran Fyskordinator. Morgonen startade med en riktigt bra frukost och uppvärmning nere i labbet innan Vo2max testet gick igång.

Jag var först ut på bandet för att presstera. Resultaten visade sig att jag gått upp 1kg och behållt min kondition från tidigare träff vilket är bra men jag hoppades på att förbättra den något då jag tränat mycket för det. Jag meddelade även att jag hade haft ca 4veckors små förkylning som sinkat min träning och under de veckorna hade jag nog tappat det jag kämpat för vilket är riktigt tråkigt att höra. Med facit i hand har jag alltså sprungit lite i onödan... 



Efter Vo2max körde vi lunch och intervjuer där dom frågade lite om hur träningen, kosten, och Sponsor bitarna har fungerat och jag sa att 3/4 saker fungerat bra och det är min träning, kost, och körning men att jag bommat på sponsor bitarna.. Jag har jobbat hårdare än tidigare år med det utan resultat vilket blivit lite tröttsamt men jobbar givetvis ännu hårade med den biten inför 2016.



Efter intervjuerna hade vi samtal med fyskordinatorn om kost & styrketräning där han berättade om vad man bör tänka på att äta under veckorna samt förberedelser inför race, under race samt efter race. Fick betydligt mer kött på benen efter mötet och det känns som jag nu tar ytligare ett steg framåt. 



Dag 2.



Började med en riktig frukost innan det var dags för Styrke tester där vi skall kolla vårt max i bland annat 

*Spänst

*Smidighet

*Explosivitet

*Bänkpress

*Knäböj

*Chins

*Dips

*Brutalbänk



Detta gjordes även på förgående möte då vi fick våra första världen för att sedan mäta oss själva idag hur våran träning gått och mina tester visade sig vara positiva då jag förbättrade mig i nästan alla "grenar" 

grenarna jag inte förbättrade mig i var (bänkpress, dips och brutalbänk). men mina världen var fortfarande väldigt bra och jag presterade inte dåligt på något sätt. 



Känns skönt nu efterhand att jag förbättrade mig i flertal utav de olika testerna men har nu givetvis nya mål att uppnå och det är givetvis att förbättra det jag bommade på samt öka det jag förbättrade nu under helgen!



Imorgon Blir det jobb med motorcyklarna inför SM premiären och jag känner mig riktigt stark och redo för detta. Fysiken är god form och psyket är med i matchen. 

​//Pontus

Motor Festivalen i Sundsvall

Nästa helg är det motor festivalen i Sundsvall, vi ses väl där?

Nästa helg, den 2-3/5 så kommer Northcar och Northbike arrangera motorfestivalen i Sundsvall. Självklart så kommer jag finnas på plats och berätta för dem som är intresserade om hur det ser ut för mig i dagsläget och varför jag gör dem sakerna som jag gör.

Jag kommer ha med mig både BMW S1000RR med spikdäck, förlängd sving, sand däck och motarden. Sen kommer jag även ha med mig A5 posters att signera för dem som vill ha, dessa beställdes igår så jag hoppas verkligen att dem hinner bli klara. Patrik Berntsson på Subevent har gjort en grym design!

Bak i racebussen är tanken att jag ska spela upp lite film från projekten som har varit.

Det här kommer bli en kanonhelg. Under helgens gång kommer det finnas massa med super erbjudanden och grymt låga priser på massa med olika saker som är nödvändiga.

Jag hoppas vi ses där :)!

//Robban

Dagens händelser från Bosön

Dagens aktiviteter är nu avklarade och en ny hård morgondag väntar

Dagens aktiviteter har bestått utav ett konditions pass som heter Vo2 max som visar våra konditions värden samt andnings kapacitet gemfört mot förgående tester i oktober.
Mitt test visade en liten ökning.

Sedan hade vi ividuella interljuver ang säsongen, träningen, och hur marknadsföringen går/gått under vintern.
Vi fick även två genomgångar om styrke träning och kost tillsammans med våran fyskordinator som berättade lite mer om vad man bör tänka på under tävling innan tävling efter tävling och träning etc. 
Vad vi borde tänka på att äta och dricka för att kunna presstera bättre och må fysiskt och psykist bätte av.

Pratade även mycket ang mina höft problem om vad dom kan och skall hjälpa mig med vilket känns bra och jag hoppas att inom bara ett par veckor kan se lite resultat på smidighet.

Imorgon väntar styrke analyser där vi skall testa vårat max inom styrka dvs. Spenst, smidighet, chins, dips, bänk, mark, knäböj, mage osv.
känns som jag tar ännu ett litet steg frammåt i min karriär och fått lite mer koll ang min karriär.
Allt för dagens aktiviteter imorgon väntar yttligare en uppdatering.

Världens bästa mekaniker

BMW:n har nu en förlängd sving, monterad och redo för test!

Pappa är den bästa mekanikern som jag känner. Inte enbart för att han löser problemen utan även för att han tar sig tid till att göra det på bästa möjliga sättet som går.

 

Som ni vet så är nästa steg med BMW:n att drifta. De flesta som gör detta kör med en förlängd sving för att avståndet mellan hjulen skall bli längre och detta innebär att möjligheten till bättre drifting tillåts. Många köper färdiga förlängningar som man bultar fast i svingen. Efter att ha forskat runt lite i detta och tittat på hundratals med bilder så insåg vi att detta inte var ett alternativ. När förlängningen är bultad så blir det fortfarande en del rörelser mellan sving och förlängning, detta leder till att svingen spricker.

 

Så Pappa ritade upp en design på förlängningen, lämnade sedan ritningen för tillverkning. Sedan fick vår personliga svetsare, Jerker Wiktorsson se till att svetsa ihop sving och förlängningen som båda är gjorda av materialet aluminium.

 

Nu är den redo för att testas. Jag är osäker på om den är förläng tillräckligt mycket, men nu så är bakhjulet så långt bak som slang och kabel från bakbroms tillåter utan att bytas ut. Sen räckte det såklart inte med en kedja, utan två stycken var tvungna att kopplas ihop.

 

Ser fram emot att testa lite nu. Håller er uppdaterade :)

 

//Robban

Två Fantastiska dagar tillsammans med Bridgestone i Karlskoga

1 varv runt Karlskoga motorstadion tillsammans med Pontus Duerlund "On-Bord" Två helt underbara dagar på Karlskoga tillsammans med Bridgestone är nu avklarade och det blev ett kanon event

Det två dagarna tillsammans med Bridgestone är nu avklarade och det slutade med en sucssé. Ett fantastiskt event ifrån Breidgestone sida med rktigt bra väder och mycket körning. 
Här kommer en länk till ett varv tillsammans med mig on-bord på Karlskoga. Inte den perfekta tajmingen o flytet men jag jobbar vidare på det. Fokusen låg på att få köra så många varv som möjligt under de två dagarana och lära sig åka på sladd med gamla däck. Få ett bra flyt i min körning och jobba på tajmingen vilket är otroligt viktigt uppe på Karlskoga motorstadion. Jag lärde mig även att åka fort på väldigt dåliga däck och använda min handled som traction control.  

Jag känner mig nu redo för SM premiären i Anderstorp nästkommande helg och höften känns bättre och bättre.
Jag kan även meddela att jag fick två kortison sprutor injekserade i mina höfter som skall motvärka smärtan jag känner vid hög påfrästning. detta är även kollat med svemo så vi inte kan åka dit för "Doping" eller andra tråkigheter.

Vill även passa på att ge en stor eloge till Bridgestone som har haft ett toppen event med mycket körning utan strul samt det underbara vädret karlskoga hade att bjuda på.

Här kommer en länk till min Youtube kanal där ni kan åka med mig ett varv runt karlskoga.

 

Superbike VS Motocross - Video

Vem är snabbast på grus? Superbike eller motocross?

Senasten videon från "Rideable by Robert Gull" ligger nu ute. Vi var iväg och körde lite på en strand och därefter, påvägen hem så stannade vi till på flertalet olika grustag för att hitta ytterligare ett ställe att köra på. Mestadels för att det blev så lite körning på stranden då det var så smalt och mycket rötter som man studsade runt på.

Efter 2 timmars sökande av grustag så kom vi äntligen fram till ett där vi kunde höra hur andra hojjar gasade runt. Då var det bara att kasta ut BMW:n och byta om till skinnkläderna. Sen var det bara att gasa.

Självklart så var vi tvugna att tävla lite. Så en start med BMW mot Crossarna är det du får se i videon nu :)

//Robban

Slovakia Ring

Kvällsträning på Sviestad

Mycket uppdateringar helt plötsligt? Lite om kvällens körning på Sviestad!

Hej igen!

Ikväll var det som sagt dags för lite körning på hemmabanan. Har ju turen att bara ha 20 min till Linköping! Riktigt lyxigt. Och de har ju träning varje tisdag.
Första passet kändes riktigt obekvämt dels för att hojen inte hade rätt dreving. Hade ett mindre drev i slovakien för att på stora snabba banor känns det bättre med en ettrigare hoj. Men på sviestad som är så liten så blir den väldigt bångstyrig. Då mpnga kurvor handlar om stanna vända och ut med fullt vrid så ni kan ju själva förstå att framändan var mer i luften än i backen idag. Men andra passet blev jag mer varm i kläderna och det gick snabbare som Nicke säger om min körning. Att när det ser ut att gå snabbt så går det långsamt och när det ser ut att gå långsamt går det snabbt. Precis så är det. Första passet var jag öm i hela armarna då jag bara bröt cykeln i chikanen och i esset men de andra passen höll jag bara styret i fingertopparna i princip och fick riktigt gott flyt och bra tiden trots att bakdäcket var slut.
Bjuder även på lite bilder från slovakien samt kvällen! 
Ha det bra sålänge alla bikeisar!

Box bild
Mönstret???

Karlskoga Bridgestone test

Första svenska testen i Sverige

Första körningen för säsongen i Sverige som bjudit på kanon väder verkligen klar blå himmel och 20-22 grader varmt.

Körningen började väldigt knackigt och allt kändes kantigt och väldigt gubbigt men efter två pass körda lärde man sig vart man skall åka och inte för att undvika dom värsta ställena på banan. Något som blivit sämre ifrån 2014 är ut ur ejes ner i svackan, där har det blivit några förändringar i asfalten som man väl borde veta om så man inte gör bort sig.



Tiderna var helt okej idag och jag är nöjd med min körning med tanke på förutsättningarna.

Vi åkte samma däck hela dagen och det fanns inte mycket till mönster kvar kan man säga.. Lyckades sätta bästa tid på 1,07,3 vilket är helt ok med dessa däck!



Imorgon blir det förhoppningsvis några snabba pass samt agera instruktör åt Bridgestone. Det är totalt 96st anmälda på dessa två dagar vilket borde relatera att många street åkare har skrivit upp sig för morgondagens körning vilket är skit kul!

Allt för mig Peace out

Slovakien dag 3-4

Lite om körningen de sista dagarna i slovakien, Ikväll väntas körning på Linköping!

Hej!

Nu kommer lite update om körningen från lördagen och söndagen! Internet var sorgligt dåligt på banan så väntade tills jag va hemma, Kom hem igår efter vi sträckört hem, men då fanns det massor att packa upp osv tills jag till sist bokstavligt däckade så fort Rossi kört om Marquez i GP racet. Haha då kunde jag äntligen slappna av, The Doctor is back!!!

Iallfall, Körningen under lördagen vill jag inte ens ta upp. Den var helt enkelt katastrofal men shit happens alla har vi skitdagar inget stämde helt enkelt!
 Moving on: söndagen visste jag att jag bara hade till lunch på mig sedan skulle vi åka hem. Och jag vägrade helt enkelt lämna banan med ett gäng skittider i baggaget så åkte ut första passet och körde som man ska från och med första flygande varvet. Fanns inte utrymme för något "bygga upp farten tjafs" och såsmåningom sänkte jag mig 3 sek. Så kom ner på en tid som ändå inte var helt skit. Och det var riktigt roligt. Känner mig nu riktigt redo inför premiären.
Nu ska jag ge mig ut på en 5km löprunda för att komma igång lite inför kvällens körning på Linköping! Uppdatering om den kommer ikväll såklart.
Ha det bra sålänge ut och njut av det underbara hojvädret!

Foto: @imprr

Kör för att utvecklas

Mer körning inom kortare intervaller leder till snabbare utveckling!

I helgen som var så var jag ute med motarden och körde hela lördagen och söndagen. Vilken skillnad det är i körningen när man kör ofta. Det krävs inte samma arbete för att komma in i körningen då.

Utvecklingen är markant och jag känner mig tryggare och tryggare när jag kör. 

Tanken är ju att jag ska lära mig att köra på bakhjulet, kontrollerat, med bakbromsen som sitter nere vid foten. Och det börjar faktiskt kännas riktigt bra. Det går långsammare hela tiden och jag får upp den högre.

I lördags så byggde vi även en liten bana med hjälp av lite koner. Som ni vet så trivs jag mycket bättre att köra bana. Jag sitter på motarden och gasar men kör den som om det vore en RR hoj. Knäskrap i dem svängar som det går, fötterna är på pinnarna hela tiden. Det går inte alls lika fort som på RR hojjen så att träna på att sladda är mycket lättare. Det gick mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig. Till en början så ställde jag mig på bakbromsen och låste bakhjulet i inbromsningarna, men ganska snart så lärde jag mig att gå på sladd med lite hjälp av fotbromsen och mer hjälp från motorbromsen. Så sladd medans bakhjulet fortfarande snurrade, grym känsla!

Med regndäck i fram och ett gammalt slicks från 2006 i bak så är det ganska halt, såklart. Men nya slicks, båda fram och bak är beställda. Det ska bli kul och se hur mycket det går att få ner motarden då.

Pappas kommentar när vi kollar igenom videomaterialet hemma är: "Men om du går på ställ in i sväng som du gör, varför gasar du då inte på direkt så du kan sladda igenom hela svängen?"

Min reaktion kändes rätt för tillfället: "Hmm, det har du rätt i, tror du det går?" med en känsla av att jag vill testa.

Riktigt roligt när pappa är med, han pushar mig och det i sin tur leder till en snabbare utveckling.

Jag har redan ramlat ett par gånger utan att skada mig och hoppas det fortsätter så. Hoppas vädret håller i sig i helgen så vi kan köra då igen. Även BMW:n börjar ta form med den förlängda svingen. Vi har beställt hem 2 st nya kedjor då en kedja inte är tillräckligt lång.

//Robban

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: