Senaste aktivitet

"TMax500" har kommenterat på "Kökörning inte farligare än annan körning"

Blogg

2015

Nu är säsongen helt slut för denna säsongen. Iår har det varit både en bra säsongen och en av det lite sämre säsonger jag varit med om. Det som varit bra är att jag fått testa på internationella race som är var jag vill tävla. Till nästa säsong står mycket på spel, men jag kommer inte avslöja någonting förens det är helt klart. Iår var planen att köra FIM supertock 600 med ett eget team, men det var tyvärr pengarna som satte stopp på det.. Men till nästkommande säsong så har det kommit upp nya möjligheter och jag tror det kan bli en riktigt bra säsong för mig nästa säsong!
Stay tuned!!

Peace
Lukas Bäckström

Testerna på Bosön

Helgens aktiviteter

Torsdagen började med en lång resa till Bosön (Stockholm) för kondtions tester, rörlighets tester, och stryrke tester.
Helgens resa såg ut såhär.

Hämtade den andra roadracing deltagaren Aurore Milton uppe i linköping för sammåkning till Bosön, väl vi kom dit var klockan redan mycket och vi fick vårt rum och våra nya T&T kläder (Topp & Talang). 
Fredagen blev en riktigt tuff dag med frukost sammling 7:30 för genomgång och förberedelser inför Vo2 max test. Fick ca 30 min till en ordentlig uppvärming inför mitt Vo2 test som startade 10:00, kom in i ett stort lapp som var perfekt byggt för elit idrottare och allt kändes redan kanon och ja visste att jag hamnat helt rätt. fick springa på ett löpband lika stort som en enkelfilig väg som extra uppvärming och en genomgång med vad jag skulle tänka på och känna efter under det riktiga testet vilket kändes tryggt.

Fick testa en mask som skulle skjusteras för varje test person och sedan berätta min bästa tid som jag fått under 1 mils löpning för att dom skulle anpassa hastigheten till mig på bandet. mitt personbästa under 1mils löpning är 45 minuter vilket resulterade en genomsnittlig hastighet på 14km/h. Bandets sattes igång och jag började kubba, efter varje minut jag sprungit höjdes bandets lutning viss procent del för att göra allt jobbigare för mig. efter 6 minuter och 40 sekunder kände jag hur trött jag började blev och allt kom på en gång. Visste att det var ett max test och gav inte upp förens jag verkligen inte orkade mera och efter 7 minuter och 10 sekunder hoppade jag av bandet då det började svarta och jag ver helt slut.

Fick sedan göra ett blod test som skulle analyseras och fick även veta mina resultat så som 
*Max puls
*Mängd syre jag tog in under 1 minut
*Mililiter syre/ kilo jag andades
Allt skulle dokumenteras för att kunna se en förbättring/försämring inför kommande tester.

Fick även genomgå en rörlighets analys av hela kroppen och se hur stel min kropp är och vad jag kommer behöva träna på för att bli smidigare eller starkare. 
Sedan bestod eftermiddagen utav en föreläsning som fyskoordinatorn höll i om ren anpassad träning för den specifika sporten man utövar som var till kl 19:00.

Lördagen inleddes med frukost 7:30 och sedan skulle dagen handla om max styrka samt smidighet nere på deras inomhus arena.
Efter en ordentlig uppvärming hade vi 
*Harres test
*Spenst test
*Bänk max
*Knäböj med fristång max
*Kins max
*Styrka i händer
*Dips max
*Brutal bänk max

Efter alla resultat var dokumenterade hade vi en gemensam lunch och samling i konferens salen för avslutning och besked om när våra första tränings pass och kost scheman skulle komma ut. 
14 dagar skulle det ta innan vi får våra nya tränings scheman och kost scheman som kommer vara anpassade för varje individ och därefter kommer det nya scheman var 5e vecka. 

Nästa tester på bosön kommer vara under Mars månad och jag ser riktigt mycket fram emot hård träning för att kunna göra mycket bättre ifrån mig på dom nya testerna och se en stor förbättring inom smidighet och rölighet framförallt!

 

Nytt försök Youtube

tävlar mot sig själv

Jag har nu bestämt mig för att satsa hårdare på Youtube än vad jag har gjort tidigare.
Jag har börjat använda ett nytt redigeringsprogram, förhoppningsvis kommer det komma ut nya klipp lite oftare samt att det blir så som jag själv vill.
Just nu finns det inte mycket att filma, men så fort uppbyggnad av ny motorcykel påbörjas så kommer även redigering av filmer påbörjas. Det är för att visa er hur uppbyggnaden av projekten ser ut, samt lite tips och tricks :)

För att jag ska lyckas med detta så är jag tvungen att tävla mot mig själv. Nu så har jag tagit fram statistik för mitt konto på Youtube och sätter upp olika delmål som jag vill nå. Mitt första mål är 500 prenumeranter (följare) och 50.000 visningar totalt. Just nu så har jag 45 prenumeranter och 13.365 visningar totalt.

Sålänge får ni nöja er med ett videoklipp som jag redigerade tidigare i år.

Gå gärna in och följ mig där =) Klicka här för att komma till min kanal: Robban Gull Youtube

//Robert Gull

Säsong 2015

Redan nu är det dags för 2015

Nu har V-Rod:en återlämnats till Northbike, efter en riktigt rolig sommar som inte riktigt gick som planerat.
Tanken var att vi skulle ha filmat mer och fått ut mer klipp under körning. Men tyvärr så låter den alldeles för mycket för att köra på bana som är det enda alternativet för oss då vi inte vill göra något illegalt på gatorna.
Men det har vi tagit lärdom från och försöker därför redan nu hitta en ny motorcykel för att utföra liknande projekt under 2015.
Då ska vi ha mer kontroll och mer tid för uppbyggnad så att det skall kunna utföras på en ett bättre sätt.

Vi siktar in oss på en BMW S1000RR, men det är inget klart ännu. Jag kommer självklart att skriva mer om vad som kommer ske så fort vi har en motorcykel som är redo.

Även planerna att köra en full säsong i Tyska IDM med "Yamaha R6 Cup" fortskrider. Vi hoppas lyckas få det stöd som vi behöver för att ta oss dit. Vi hoppas kunna ge besked om detta i December.

Skicka gärna ett mail på förslag vad man skulle kunna göra med en motorcykel, men som ingen har gjort, så ska jag se om vi kan lyckas få till det. Ditt förslag skickas till: robban.gull@gmail.com

Jag har börjat tycka projekten är riktigt roliga, det är en utmaning i sig att få alla bitar på plats.

Allt som har genoförts i år har varit riktigt roligt och jag har märkt att flera har börjat följa min framfart på motocyklar.

Ledare #9.14

Ledare

Historien om vägfriktionen fortsätter – ett systemfel?

I min ledare i Bike nummer 7.2014 skrev jag om problemen kring den slumpmässiga hante­ringen av framför allt dieselspill. Trafikverkets syn på hur dessa för oss motorcyklister presumtivt livsfarliga spill ska dels bedömas men också saneras kan inte beskrivas som annat än oaktsam och vårdslös. Enligt Tomas Borg på Trafikverket saknades dock möjlig­het att friktionsmäta begränsade spill varför en okulär besiktning från den ansvarige väghållaren ansågs gott nog.

Det var många som hörde av sig med egna erfarenheter kring dieselspill och vägfriktion. En av dessa var Johan Granlund på Sweco, seniorkonsult i vägteknik inom just beläggning. Han säger att det inte alls är några problem att mäta även riktigt små spill. 

 

Tyvärr får denna syn på friktionsproblematiken även andra konsekvenser. När inte ens Trafikverket behagar följa reglerna eller använda sunt förnuft är det inte konstigt, om än tragiskt, att ingen annan heller gör det.

Minns du olyckan i Vagnhärad för fyra år sedan? Den av NCC lagda beläggningen var hal som is men trots ett flertal anmälningar gjordes ingenting. Det hela slutade med att en hojåkare dog, men enligt åklagaren hade varken dåvarande Vägverket eller NCC varit så oaktsamma att det medförde straffansvar. Allvarligt talat!?!

Ett annat exempel är ett vägbygge bara runt hörnet från redaktionen. Utfarten ur en rondell var uppgrävd och täckt med körplåtar så blankpolerade att de gnistrade. Ordentligt hala när de var torra, snudd på okörbara när de var blöta och placeringen sådan att man lätt upptäckte dem ”för sent”.

Ståndpunkten från såväl myndigheter som väghållare och platschefer vid vägbyggen tycks dock vara att det är vi trafikanter som bär det yttersta ansvaret. Vid en olycka har vi ju per definition brustit i uppmärksamhet samt inte anpassat hastigheten efter rådande omständigheter. 

Och det finns onekligen en viss krass logik i ett sådant resonemang. Men var går gränsen för det individuella ansvaret? Hela vårt samhälle baseras på att vi litar på att andra gör sitt jobb – i allt från sjukvård till underhåll av bilen. Varför gäller det inte oss hojåkare?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Snickeri inför 2015

Full fart på alla förberedelser inför kommande säsong

Förberedelser inför kommande säsong är i full fart och mycket kommer hända under de närmaste veckorna känns det som. 
Nästa vecka kommer jag åka till Bosön förlite fystester och efter mötet i stockholm fortsätter förberedelsena inför årets försesångs träning och tävlingar.
 

Snickeri inför 2015

Full fart på alla förberedelser inför kommande säsong

Förberedelser inför kommande säsong är i full fart och mycket kommer hända under de närmaste veckorna känns det som. 
Nästa vecka kommer jag åka till Bosön förlite fystester och efter mötet i stockholm fortsätter förberedelsena inför årets försesångs träning och tävlingar.
 

Samtidigt hos ISR

Idag svängde jag till Acke på ISR i Tumba för att lämna in en Panigale-gaffel och lite annat. Och vad hittar jag där?

När jag för något år sedan köpte min Ducati Monster hade jag någon slags idé om att bygga en hoj i lite Radical-anda. Alla som sett deras byggen, tyvärr har de lagt ner sin verksamhet nu, vet att det inte snålades på komponenterna. Jag ville givetvis inte vara sämre och när erbjudandet kom snappade jag upp en helt ny 50 millimeters helaluminium Marzocchi från en Panigale. Den lutade jag mot väggen i garaget och där har den blivit stående.
Nu är det snart dags att montera den på Ducatin. Det är dock inte så enkelt att det bara går att stoppa dit den, överbenen är falukorvsgrova och c/c-måttet mellan gaffelbenen skiljer sig även det från Monster. Alltså ett fall för ISR som också gjorde mina mycket fina kronor på Mean&Green.
Själva överlämnadet gick naturligtvis smidigt, ett par enkla önskemål om mått som offset med mera var allt Acke önskade. Jag blev dock ändå kvar en stund för att studera ISR:s senaste projekt. I deras smedja håller de nämligen som bäst på att knåpa ihop en elhoj, allt på beställning av företaget Aliquis i Huddinge (www.aliquis.se).
Ett kort och gott väldigt lovande projekt. En 400 newtonmeters oljekyld borstlös motor är kopplad till totalt 110 litiumjon-batterier med sammanlagt 7,7 kWh energiinnehåll. Spänningen är på 363 volt så det gäller att inte koppla kablarna fel… Allt detta sitter i en fackverksram av krommolybden, svetsad av Knut Sletto med rostfri tråd för så gjorde man på Tirpitz (tydligen är pansarplåt och krommolybden i princip samma sak).
Kronan på det mekaniska verket blir inte helt oväntat ISR:s välfungerande navstyrning – en orgie i fräst aluminium och synnerligen genomtänkta detaljer.
Enligt Acke ska den första hojen vara körklar inom ett par veckor. Och jag säger den första för tanken är att den ska produceras i en begränsad serie. Och ja, givetvis står jag först i kön för att få provköra.

Fim Superstock 600

Nu i helgen har jag varit nere i Frankrike och tävlat i sista deltävlingen av FIM superstock 600. För några veckor sedan ringde Kallio Racing och fråga om jag ville komma ner och klra denna tävlingen, och då va vi inte längsamma för att tacka Ja! Nu har jag kört racet och jag är nöjd med mina resultat. Allt var nytt för mig, hojen, banan, däcken, fjädringen och teamet. Första fri träningen åkte jag bara ut för att lära mig banan, inga bra varvtider satte jag då. Andra fri träningen som var lite senare på dagen gick bättre, jag sänkte mig 2 sek under detta passet, från 1.50.9 till 1.48.8.
Igår (lördags) så var det kval och race, kvalet gick helt okej, jag sänkte mig nästa 2 sekunder till under kvalet då jag körde 1.47.0. Denna tiden räkte till en 33e plats. Jag var inte hel nöjd med detta men det var okej. Till racet visste jag att det skulle bli hårt! Jag tappade lite i starten då de andra förarna var väldigt hårda, men jag lyckades kämpa tillbaka och slutade på en 24e plats i racet som jag är nöjd med!! Riktigt glad att jag fick möjligheten att köra detta för nu har jag med mig det i bakfickan allt jag lärt mig i helgen.

Peace
Lukas

Mekaniker i världsklass!

Tyska IDM

tävlade i Yamaha R6 Cup, från 39:e till 21:a plats under racet!

Efter en resa på över 3000km så har vi nu varit nere i Tyskland och kört Yamaha R6 Dunlop Cup ihop med IDM.

Det var första gången jag körde en Yamaha R6 och även den första gången på Hockenheim. Men det gick ganska snabbt att komma in i motorcykelns fina egenskaper. Den var väldigt lätt att hantera men det finns självklart mycket att jobba på.

 

Både under träning och kval så hade jag problem med frambromsen, den varierade från varv till varv och jag var tvungen att justera den hela tiden. detta problem fortsatte trots att vi bytte bromsvätska, bromspump och broms skivor. Det var även en annan förare som tydligen hade samma problem.

Men det blev iaf mycket körning, jag låg ute hela passen och matade varv.

Jag kvalade på en 24:e plats av 39 förare. 

Söndag, racedag och ingen warm-up innan. Banan var upptorkande och det såg ut som att det skulle komma in regn igen. Vi tog beslutet att åka ut på regndäck då vi inte visste om det var flaggat som dry- eller wet-race. Efter sightseeing varvet så kände jag att banan var torr men ställde upp på startlinjen då vi fortfarande inte visste om det var dry- eller wet-race. Då fick vi höra att det var dry-race vilket innebär att om det skulle börja regna under racet så skulle det rödflaggas och alla får då åka in i depån och byta däck. Så nu när vi fick detta besked så rullade vi in i depån och satte på torrdäcken. Jag han inte åka ut under warm-up varvet och fick därför starta i depån.

Sist ut och ganska kalla däck så började jakten på dem andra. Jag körde nu nästan lika snabbt som tiden jag kvalat på när det var helt torrt. Jag lyckades till slut köra upp mig och kom i mål på en 21:a plats och känner mig nöjd med det.

Målet var att se hur tävlingarna gick till, vad cupen har att erbjuda samt hur motorcykeln känns. Det lyckades vi med och jag lovar att det var högre klass på förarna än vad jag trodde.

Lukas Trautmann som vann R6 klassen körde även i SSP600 som wildcard och låg även där och slogs om första platsen.

Jag har mycket att lära i den serien och känner att min utveckling kommer gå framåt om vi lyckas ta oss till Tyskland för att köra hela serien under 2015.

Nu jobbar vi på att ta oss dit!

Jag vill tacka Rikard Carlsson som har hjälpt till och även tipsat om serien. Även Rikard kör i denna klass men kunde tyvärr inte medverka senast på Hockenheim pga skada.

//Robert Gull

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: