Senaste aktivitet

"ZX_Powa" har kommenterat på "Tre av tio: Okej att dricka öl och köra bil"1 min 43 sekunder sedan

Bloggar

Jan Hansson Pontus Duerlund Johan Forsaman

Karlskoga motorstadion med Bridgestone

Nu är första dagen här på Karlskoga körd tillsammans med Bridgestone. Underbart väder med 22grader i luften och nästintill vindstilla! Dagens körning bjöd på öppen depå och mycket körning en perfekt chans att få prova lite olika inställningar. 
Körningen gick ganska bra inte några toppen tider men det kommer. Lite strul med hojen då ena tändstiftet gick sönder och tog lite tid innan vi hittade vart problemet var. 
Morgondagens körning kommer jag användas som instruktör och få prova en KTM super duke och 690cc hojen som vi kommer tävla på ett par race under årets säsong. 

En rolig nyhet som nyss blivit klar är att jag tillsammans med Johan Forsman och Jan Hansson kommer vara tillsammans under årets säsong! Mycket positivt och lärorikt år står framför mig nu. 

Peace out!

Sakta men säkert

Idag var det första dagen av Bridgestone dagarna här uppe på Karlskoga. Klrningen för min del gick mycket bättre idag än vad det gjorde i helgen. Med en dags vila igår så kändes det mycket bättre i kroppen och jag lyckades sänka varvtiderna lite mer. Imorgon är det ny dag och jag hoppas det blir lika bra som idag med både körning och väder! Peace! Lukas

Tävling, gissa banan!

Har du kolla på den svenska banan?
Firar nu att jag har fått över 10.000 visningar på min Youtube-kanal. Därför valde jag att dra igång en liten "gissa banan tävling" där det går ut på att ni ska gissa vilken bana det är som jag torrbryter.

Så du ska alltså gissa vilken bana det är med enbart hjälp av ljud och mina rörelser på en stillastående motorcykel.

Men för att göra det lite lättare så kan jag berätta att det är en svensk bana. De 5 första som kommenterar med rätt svar på facebook vinner ett varsitt armband från Gull-Racing (till ett värde av 120:-/st).
Endast ett svar per person. Tävlingen avslutas den 25/4-2014!
Här är en länk till TÄVLINGEN!

Kan ju tillägga att jag blev riktigt sugen på att köra när vi spelade in videon. Så nu jobbar jag lite på att planera in någon körning under 2014 trots allt :)

Lycka till nu!

//Robert Gull
Varken Hanna Aler Sjöqvist eller Hans V Nilsson delar eller förstår kritiken som riktas mot dem och Brottscentralen.

Aftonbladet och Polisen – vad som hände sedan

Brottscentralen som Aftonbladet TV sände 9 april fick hård kritik från bland annat Bike. Så här ser de själva på saken.
Det finns dumhet och så finns det dumhet. Den ena sortens dumhet är av den oförargliga typen som kan vara nog så jobbig att tas med men i övrigt inte just så mycket mer. Den andra sorten är värre, det är den som kletar av sig på allt den rör vid och som man inte riktigt kan bli av med. Den som för en oinvigd kan te sig som både rimlig och högst trovärdig. Den sorten som kan orsaka verklig skada.
 
Det var just den senare sortens dumhet som Aftonbladet visade prov på i sitt inslag om ”vägens värstingar”. Under förespeglingen att vilja göra vägarna säkrare visade de en serie filmklipp med hojåkare som gör trafiköverträdelser under det att kommentatorn gör sitt bästa för att snaska till det hela med diverse superlativ och rena lögner. Därefter är det övergång till studion där en inbjuden polis får säga sitt och där levererar ytterligare en radda av felaktigheter.
 
Vi anmälde inslaget till Granskningsnämnden (Myndigheten för radio och tv) det vi skrev var följande:
 ”Hej
Följande tv-inslag http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18694188.ab på aftonbladet.se är kraftigt vinklat och det förekommer även grova faktafel.
Det officiella syftet med inslaget påstås vara att främja trafiksäkerhet men vad det i verkligheten gör att förstärka en redan etablerad nidbild av en utsatt grupp i trafiken, nämligen motorcyklister.
Ingen motorcyklist, varken privatperson eller från någon organisation, fick komma till tals och alla påståenden från dels programledaren men även den gästande polisen fick stå oemotsagda trots att det som jag skrev ovan förekommer en serie av lätt kontrollerade felaktigheter.
Läs gärna mer här http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/vad-haller-polisen-och-aftonblad...
Jag står till er förfogande för mer information i frågan.
Med hopp om snart svar,
Magnus Wallner

Chefredaktör

Tidningen Bike”
 
 
Det vi skrev 11 april om detta ledde till en veritabel anstormning av mejl och telefonsamtal som alla utom något enstaka delade vår syn på Aftonbladet TV:s inslag. Den kraftigaste kritiken som riktades mot Bike och mig själv kom inte oväntat från Aftonbladet själva, här nedan följer den helt oredigerade mejlkonversationen mellan Hanna Aler Sjöqvist på Aftonbladet och undertecknad.
 
 Fredag 11 april 13:11
”Hej! 
 
Läste ditt inlägg om vår serie "Vägens värstingar". Jättetråkigt att du ser det som du gör! Hans Nilsson är själv MC-åkare och självklart kör de flesta bra! Men serien tar upp de som inte gör det! Det kommer sex avsnitt till som handlar om bilister och cyklister. Omkörningar, rödljuskörningar mm! Du har helt missuppfattat syftet! Som är att visa hur det inte ska gå till med något fordon. Jag pratar gärna mer om detta om du vill höras på måndag, blir upprörd över ditt inlägg som jag tycker är helt fel. Och att direkt hoppa på att det är Aftonbladet är ju löjligt. Självklart vill sajten ha bra rubriker, men vi på Brottscentralen försöker här tillsammans med polisen göra vägarna säkrare - för alla! Mitt nummer är 0763217068 om du vill ringa mig på måndag! 
 
Vänligen, 
 
Hanna”
 
 
”Hej Hanna.
 
Tack för att du hör av dig, det uppskattas.
 
Men jag är rädd att jag inte alls ser det på samma sätt som du gör. Upplägget på programmet, det sätt på vilket ni kommenterar händelserna på filmerna och vissa av de påståenden som framför allt Hans Nilsson gör kan jag inte se som annat än direkt skadliga för i princip alla som kör motorcykel. 
 
Vad är det som är löjligt med att som du säger "hoppa på" Aftonbladet, det är väl ni som producerat detta? Om ni sänder ett program som jag och ett mycket stort antal andra hojåkare anser vara extremt vinklat, grovt felaktigt och dessutom provocerande – är det då inte min plikt att agera? Motorcyklister som grupp är utsatta, både rent fysiskt i trafiken och medialt/politiskt eftersom det i praktiken alltid är öppet mål att ge sig på oss. Min position som chefredaktör för Nordens största motorcykeltidning ger mig en viss möjlighet att agera samt påverka och det kommer jag att göra, allt annat vore att svika både mina läsare men också hela kollektivet. 
 
Om ert ärliga uppsåt är att skapa en generellt sett säkrare och mer positiv trafikmiljö för allt trafikantgrupper i trafiken sätter jag mig gärna ned med er och arbetar fram ett koncept för detta. Men du får ursäkta mig om jag tar mig friheten att misstänka att det ni vill skapa är klassisk sensationsjournalistik, i ert fall det vill säga det som ger er mest klick. 
 
 
Vänliga hälsningar, 
 
Magnus Wallner
 
Chefredaktör / Editor-in-chief
Bike Nordic
Tel: +46-8-736 12 26
Cell: +46-708-88 33 58
Skype: BikeWallner
www.bike.se
 
 
”Hej! 
 
Jag vill gärna prata mer om detta! Hör av mig på måndag, nu är jag tyvärr upptagen på annat håll! Men lovar att svara på måndag och självklart tar jag det du skriver på allvar! 
 
/ H”
 
 
Måndag 14 april 10:19
”Hej!
 
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. Vi kommer att ta del av trafikpolisens filmer i sex avsnitt med olika teman av vansinneskörningar. Imorgon kommer vi att prata om farliga omkörningar av bilister, samt visa filmer på det. Jag som bilist tar inte åt mig av det. Självklart är det en liten klick som beter sig illa i trafiken. Och självklart vill vi uppmärksamma det som är ett problem i trafiken. Det är ju ganska ovanligt att man skriver en artilkel på temat "Alla som kör lagligt"... :)
 
Jag undrar om du sett hela programmet? Efter att ha tittat igen tycker jag att det är tydligt att vi pratar om just den klicken mc-förare som kör illa. Och alla tittarfrågor som jag tar in tyder ju på en nyfikenhet från allmänheten.
 
Titta gärna på veckans avsnitt också så kanske du förstår helheten! Ha en fin vecka! Och jag för så klart dina åsikter vidare till redaktionen.
 
/ Hanna”
 
 
”Hej Hanna.
 
Min kritik av ert program är befogad. Förutom rena sakfel, som att det är vanligt att fotgängare och bilister skadas i samband med motorcykelkrascher, handlar det om på vilket sätt ni försöker skapa en överdriven känsla av fara när ni kommenterar klippen. 
Det handlar också om rena lögner, som när ni säger att en polisbil av motorcykeln tvingas ut i mötande körfält. På vilket sätt menar du att polisbilen blev tvingad? 
Sammantaget baseras inslaget på fördomar och en vill jag påstå extremt bristfällig research. Och ja, jag har sett inslaget flera gånger. 
 
Man skulle kunna säga att den respons jag fått i detta fall är massiv och med ytterst få undantag delas min syn på ert inslag av alla andra motorcyklister. Många känner sig utpekade och svartmålade på grund av bland annat exakt de anledningar jag nämner ovan. Ert inslag bidrar till att förstärka en av media och även politiker etablerad bild av motorcyklister som allmänt sett trafikfarliga och att motorcyklar inte hör hemma i trafiken. 
 
Jag tar, som jag skrev, inte parti för de hojåkare som förekom i inslaget. Jag tar parti för alla motorcyklister som kommer få det ännu svårare i trafiken efter ert inslag. Det finns så många bilister som anser sig inte behöva vara uppmärksamma, visa hänsyn till motorcyklister eller till och med ha rätt att preja oss eller öppna dörrar ni vi kör mellan köerna – vilket vi har laglig rätt att göra. Så förklara en gång till för mig på vilket sätt trafiksäkerheten i allmänhet och motorcyklisternas situation i synnerhet gynnas av ert inslag?
 
Sedan sticker jag inte under stol med att vissa som kör motorcykel ibland gasar lite för mycket vilket ibland kan vara ett trafiksäkerhetsproblem. Men det är ett problem man inte löser genom att dra alla över en kam, det enda det åstadkommer är att få de som idag känner att de står utanför systemet att hamna ännu längre bort. Vad vi behöver skapa är en situation i trafiken där ALLA trafikslag visar större hänsyn, förståelse och omtanke för varandra.
 
Onsdagkvällar är av gammal tradition hojkvällar i Stockholm. Om du vill träffa motorcyklister, på riktigt alltså, och förstå vilka vi är och varför vi kör motorcykel möter jag gärna upp dig någon onsdag i närtid så kan vi åka en sväng och besöka de klassiska vattenhålen som McDonalds Sveavägen eller Rosenhill. Förslagsvis tar vi det någon kväll i maj när det blivit lite varmare och väghållarna hunnit sopa bort det mesta av gruset.
 
 
Vänliga hälsningar
 
Magnus Wallner
Chefredaktör / Editor-in-chief
Bike Nordic"

 
 
Torsdag 17 april 08:58
”Hej Hanna.
 
Vad säger du, är ni intresserade av att följa med någon onsdag?
 
Med vänlig hälsning,
 
Magnus Wallner
Chefredaktör / Editor-in-chief
Bike Nordic"


”Hej!
 
Tack för erbjudandet! Har pratat med redaktörerna och tyvärr faller det inte riktigt innanför ramarna för vad vi gör i Brottscentralen. Även om det lät väldigt kul! :)”
 
Där slutar dialogen mellan Bike och Aftonbladet och i skrivande stund har vi ännu inte hört något från Granskningsnämnden. Inte heller polisen, i officiell mening, har valt att bemöta vår kritik.
 
Vad tycker du om Aftonbladets ståndpunkt? Personligen tycker jag att det är beklämmande hur dåligt de hanterar att först bli kritiserade men också att de inte är det minsta intresserade av att lära sig mer om varken motorcyklar eller hojåkare. De säger sig vilja arbeta för en god trafiksäkerhetsutveckling men uppenbarligen är det bara tomma ord. Trist är bara förnamnet.

Bra start!

Igår körde jag min andra dag på Gelleråsen. Fick till känslan att köra hoj mycket bättre än vad jag fick i lördags, nu känns det som jag kan köra hoj igen. Kom ner på 1.07 tider som jag är ganska nöjd över. Med tanke på att det var 6 månader sen jag körde hoj så känns det väldigt bra att komma ner på dessa tiderna igen. Fattas dock några sekunder innan jag är riktigt nöjd, men det hoppas jag kommer imorgon eller på onsdag! Idag hade jag en ledig dag och då passade jag på att åka till örebro och träffa lite folk från Carlbarks Motor! Jag kollade på när dem körde cross, och då blev jag väldigt sugen på att köra mer hoj.

Nu ska jag äta mat tillsammans med Mike Luff och hans familj!
Ha det trevligt folk!

Foto: Picman.co.uk

Peace!
Lukas Bäckström

Miinin bloggar fler mil i sadeln

Så sakteligen börjar milen i sadeln på HP4.an tillryggaläggas. Med sol och värme kommer även prioriteringar. Andra sysslor väljs bort till fördel för motorcykelåkning....
Sedan regnet på Gelleråsen i början på april så har HP4.an äntligen fått börja vänja sig med lite torrare asfalt. Kanske dock ännu med inslag av damm, vinterns kvarvarande grus och nytt grus utlagt av Vägverket genom snabeln när tjälskott lagas, men ändå. Ett gott tecken!

För lite drygt en vecka sedan for jag ner till Linköping och banan Sviesta för att testa ljudet på min fina hoj. Då gavs möjlighet att få köra några varv och samtidigt testa ljudet på hojen. Eller rättare sagt det förmodade ickeljudet! För tydligen får inte hojar låta alls numera i svensk racing!
Men det skriver jag inget mer om just i denna blogg då jag har för avsikt att njuta av kommande tävlingssäsong på banan och finna glädjen i denna fantastiska idrottsgren, utan att varken bråka, eller ha åsikter om regler som är....... korkade.

HP4.an trivdes runt slingan där jag en gång i tiden hade banrekordet för motorcykel ( 2005 ). Men det var innan de tog bort banans snabbaste och härligaste parti och ersatte den med en chikan. Så..... naturligtvis bromsade jag på mig det första jag gjorde på första varvet. Min hjärna talade om för övriga kroppsliga sinnen att växla upp istället för att bromsa. Så det det blev en hårig inbromsning och ett tokigt spår. Men jag höll  mig på hjulen i alla fall.
Övriga varv gick något bättre och glädjen fanns över hela ansiktet.

Så idag då påsken firades bland övriga medborgare passade jag på att ta mig en 35 mila tripp på landsvägen för att få in känslan av hoj i kroppen. En liten träningsrunda ala Isle of Man stuk var verkligen något som fick både mig och hoj att må som prinsar. Hojen då den fick andas ut och bli av med vinterns damm som samlats i lungorna och chaffisen som gladdes över ökad puls och adrenalinpåslag.
En annan reflektion som gjordes denna underbara vårdag var mängden av andra knuttar som hade likadana tankar. Alla jag mötte på vägen hälsade glatt och såg ut att trivas att äntligen få börja leva igen efter en lång vinter. 

Både Askersund med dess underbara läge kring vattnet och Sveriges reservhuvudstad passerades under turen. På fästningen lyste militären med sin frånvaro och jag gissar att de inte är inkallade i höjd beredskap pga det oroliga läget i Ukraina, utan snarare har helgledigt och firar påsk.
För er som inte riktigt vet vart reservhuvudstaden ligger så kan jag varmt rekommendera ett besök till Karlsborg vid Vätterns västra strand.
Många fina trevliga motorcykelvägar leder både dit och därifrån. 

Imorgon blir det ännu en heldag i sadeln på HP4.an. Då bär det nog av norrut istället....... vart vet jag inte ännu, men kanske har det dykt upp ett mål under nattens timmar.

/ Christer
Er testförare och tävlingsförare

 

Sammanfattning från Slovakia ring

Tre riktigt bra dagar..
Nu var tredje dagen körd här på ringen. Gått väldigt bra för att vara första gången någonsin!.
Första dagen handlade bara om att bli varm i kläderna samtidigt som jag skulle hitta runt banan. 
Andra dagens körning handlade mera om att få upp fart och ta rygg på någon snabb förare. Slutet utav andra dagen började det gå lite fortare och jag fick små problem med fjädringen, men med lite andra inställningar och släta däck försvann mina problem. 
Tredje och sista dagen körde vi på lite mera och ställde upp till race som ja var med och åkte bland dom rutinerade förarna, satte min snabbaste tid på racet som var 2,13,7 och därmed snabbaste 600cc med 2sekunder. Ställde även upp i deras race tillsammans med 1000cc killarna vilket var roligt och lärorikt slutade med 7e totalt och 1a av 600cc
Bänkar mig på läktaren sista dagen för att ladda upp inför tisdag då jag kommer befinna mig på Karlskoga motorstadion för Bridgestone dagarna! 
//Pontus 94

Besiktningsdags för XS400

Efter ett par veckor av fix med alltifrån förgasare till elsystem närmar det nu sig besiktningsdags för min XS400.
Det har gått strax över två månader sedan jag köpte min Yamaha XS400 '82 nu. Efter många timmar i garaget börjar det nu närma sig besiktning och spontant känns det som att det gått väldigt långt tid bara för att få den redo för besiktning. Men så tittar jag på listan över saker jag åtgärdat och påminner mig om att senaste godkända besiktning var 2007.

Bland annat är förgasarna är tvättade (än att synkas), tändstiften bytta, ventilerna justerade, brytarspetsarna bytta, avgassystemet svetsat, broms/bakljus installerat med regskyltshållare och sist men på inget sätt minst har nya däck monterats. Igår fick jag färdigt blinkers med motstånd och utbrast ett hallelujah när allting i elväg till slut fungerade. 

Så nu står besiktning på agendan. Jag velar lite då bakstötdämparna borde bytas innan detta och mina nya från Progressive Suspension är 1-2 veckor bort. Efter att ha läst om det amerikanska märket i diverse byggknäck och hört att MotoSpeed skulle lägga sin första order passade jag på att beställa hem ett par. Kanske att jag vågar mig till besiktningen ändå. Oavsett, efter det ska allt ner i delar igen. Mycket ska skickas på blästring och lackering. Medan den vita färgen (och det är färg, inte lack) ser bra ut på bild gör den sig mindre vacker på ett avstånd under fem meter. 

Jag hade i stort sett noll erfarenhet av motorcykelmek när det här började. Verkstadshandboken och chefredaktör Magnus har hjälpt mig en bra bit på vägen. Hittills har det varit otroligt lärorikt, med en äldre motorcykel är allting så öppet och lättillgängligt att meka med. Det är inte heller så farligt om något skulle råka gå sönder, det mesta finns på eBay för några hundralappar och inte hos generalagenten för en månadslön. 

Första dagen på hojen

Idag körde jag för första gången efter en lång vinter, detta blev på gelleråsen. I början kändes det väldigt konstigt att köra, men efter ett tag så fick jag in känslan igen. Det kändes antagligen väldigt stelt på grund av att jag har nya skinnställ, nya handskar och nya stövlar, men det blir nog mycket bättre tills imorgon :) Imorgon är det också körning och jag hoppas det går mycket bättre då! Peace! Lukas

Motocross

Motocross för första gången
För två veckor sen så var jag iväg med Palmer Racing och körde cross för första gången på flera år. Med inställningen på att det skulle vara riktigt jobbigt så fick jag snart inse att det var ännu jobbigare än vad jag föreställde mig.
Redan efter ett par varv fick jag åka in i depån och vila underarmarna för att det började krampa. Att jag var så här otränad hade jag ingen aning om. Jag vet att jag spände mig onödigt mycket för att jag saknar tekniken.

Det som tröttade ut mig mest var nog att jag höll onödigt mycket fokus på stenar, gropar och hoppen. Blicken var i princip på framskärmen.
Jag gjorde mitt bästa för att försöka utvecklas under helgens gång men jag hade stora problem med att inse att jag skulle höja blicken.
Dag 2 var dock lättare, jag vet inte om det var för att jag lärde mig något eller om jag helt enkelt körde långsammare under dag två?

Trots att jag tog helt slut och fick ont i kroppen så var det en lyckad helg. Jag hade grymt kul och skulle mer än gärna köra cross mer, dels för glädjens skull, men även för träningen det ger.

Idag kör Alexander Palmer sin första tävling för året, deltävling 1 i Mälarfräsen som går på Kungsör. Vi är flera som håller tummarna för dig Alex! Kör hårt!

Mer information om Palmer-Racing hittar ni HÄR

//Robban