Senaste aktivitet

"Speedy-R" har svarat på foruminlägget "Elfel Suzuki Marauder"3 timmar 53 minuter sedan

Blogg

SM Guld 2014! Nytt banrekord

Helgens sista SM deltävling ifrån Linköping

Perfekt SM final ! dubbla vinster och SM guld och inte nog med det blev även ett nytt banrekord på 55:954! roligt som satan och avslutningen på den här säsongen kunde inte bli bättre. 

Morgonens kval körde vi på begagnade däck och hade som mål att starta i första led. slutade på en andra plats efter Niklas Långkvist som tog pole på 56.1.
Racet var tajt och jag i ledning.  Niklas hängde på bra på låga 56 tider. efter 10 varv körda så hängde han fortfarande med i mitt tempo och ja valde att låta han dra mig istället för att han skulle få åka med. Hittade snabbt några ställen jag var starkare på och tog ledning efter 15 varv körda. på det 16 eller 17 varvet satte jag min 55:954 tid och jag hade ett stort leende på läpparna när jag såg målflaggan föst utav alla! 

Säsongen har gått väldigt fort och jag är riktigt nöj med vad jag har åstakommit. utan mitt Team och personerna som stöttat mig och vart med under hela året hade detta guldet aldrig funnits på min merit lista! jag vill tacka alla mina sammarbetspartners och personer som stöttat mig håller tummarna för mig och även följer mig! ni betyder allt och utan er hade inte det vart möjligt!
Jag vill även ge en stor eloge till Bike som gett mig den här möjligheten att synas i tidiningar och även här på hemsidan.

Nu laddar vi för andra planer och det är mycket frågor och funderingar på vad som skall hända med min karriär och det skall fortfarande vara ett frågetecken för er som undrar :D
//pontus

En dag med Italien, KTM RC390 och Modena

Det första utomlandsuppdraget efter semestern blev en snabbvisit till Italien för att testa på nya KTM RC390 på gata och Modena-banan.

Det blev jag som drog Italien med KTM-lotten och i fredags fick hoppa på ett flyg till Bologna, för vidare transport till Modena. Är du en av få som inte känner igen namnet så är det något av en Ferrari-stad, med deras testbanor runt hörnet. 

Efter att lanserat hela Duke 125-390-sortimentet har det nu blivit dags för RC. Petri var och körde 125-versionen för några veckor sedan och nu var det dags för 390. Dagens körning bjöd på härlig italiensk landsväg och tre pass på Autodromo di Modena, en fräsch men relativt liten bana som passade modellen perfekt. 

För att summera känns den som en av de roligare och sportigare A2-alternativen. Den är väldigt mjuk i bakdämparen, antagligen för att det är en sån väldigt global modell (med visst fokus på Asien) och den behöver passa en stor bredd. Men det kompenserar RC390 med en rolig motor och bekväm men sportig ergonomi.

För dig som söker en A2-motorcykel att köra både i stan och på landsväg, men även börja växa med på bana, håll utkik i ett framtida nummer av Bike. 

Lördags race Linköping

Prispallen ifrån lördagens race

årets näst sista race är nu kört och här kommer min rapport

Startade på en andra plats och först in i första kurvan! banan var delvis blöt och vi körde något lugnare till en början.
efter 17varv körda gjorde jag en tappe och gick lite hårt på ut ur bergskurvan och kom ut på gräset och tappade min lucka jag skapat ifrån Niklas Lånkvist. hade tre varv på mig innan målflaggen skulle vara framme och jag bestämmde mig direkt för att höja tempot och försöka skapa en lucka en sista gång. sänkte mina tider och åkte låga 56 tider och fick en lucka på en sekund. sista varvet fokuserade jag mig på att hålla det svarta neråt och bara komma runt gjorde en grym wheelie över mållinjen och därav dagens segrare! 

Imorgon körs årets sista sm deltävling och allt kan hända! kvalet startar 09:20 och race 14:20 följ mig live på Amigoo.se!

SM final Linköping kvalificering

I helgen körs den sista deltävlingen för det svenska mästerskapet på Linköpings motorstadion.

Gårdagens träningspass gick bra och jag åkte för att hitta runt och inte för att jaga tider. provade lite nya inställningar och även andra cykeln som för tillfället står helt orginal vilket var mycket förvånande hur fort det går att åka på standard prylar!
57,4 lyckades jag sätta med en standard R6a och fortare går det att åka helt klart!

Lördagens kval gick 9:20 och vädret var halv kasst kallt i baken och regnet hängde lite i luften. fick till ett par snabba varv och 7st 56 tider fick jag på pappret och därefter låga 57 tider. Niklas långkvist åkte riktigt bra och tog min pole posistion med 0,4 sek och därav blev jag tvåa vilket inte spelar någon roll då jag fortfarande står i första led och det är inte starten som är avgörande helt eneklt. 
Dagens race startar 14:20 och 20varv står på spel. vädret ser ut att vara lite struligt och om det blir regn däck eller torrt är fortfarande oklart.
//Pontus94

Ingen sm final för mig!

Tjena!

Svenska säsongen är över för min del. Jag har tagit beslutet att stå över sista deltävlingen i Sm denna helgen pga personliga skäl plus att vi ska snart ner till Assen och köra igen så då tänkte vi spara lite pengar tills dess! Det hade varit skit kul att dra dit och köra men vi hade inte planerat att köra hela säsongen hemma i vilket fall som helst. Nu laddar jag för Assen den 19-21 sept tillsammans med British Superbike då jag kommer köra i supportklassen Superstock 600 holländska mästerksapet, samma killar som jag körde med när jag var där sist! Denna gången hoppas jag på mycket bättre resultat och mycket bättre varvtider!! 

Lycka till alla som ska tävla i helgen!

Peace
Lukas!

Tävla om ett par Knox Orsa

Vi fick in ett par street-handskar som tyvärr har fel storlek, har du mediumhänder?

En del av vårt jobb är att testa ny utrustning. Men ibland får vi in saker som helt enkelt inte passar, som dessa handskar. Oftast skickar vi tillbaka dem och får en annan storlek, men i det här fallet tänkte vi istället ge våra kära läsare chansen att vinna dem. 

Det är ett par Knox Orsa det handlar om (värde 1095 kronor). En kortare street-handske med Knox speciella slutningssystem, läs mer om modellen här. De är i svart och storlek 9/M, jag brukar själv vanligtvis köra med medium men dessa var något för tajta. 

För att ha chans att vinna behöver du bara motivera i kommentarsfältet nedan varför just du ska vinna handskarna. Vi på redaktionen är enväldig jury (även om vi välkomnar vägledning med gasa/bromsa-knapparna) och tävlingen stänger nu på söndag, den 31 augusti, klockan 23.59. Vinnaren kontaktas via PM eller mail om sådan uppges i profilen. 

Officiellt VÄRLDSREKORD!

Med en snitthastighet på 183.8km/h på bakhjulet, körandes på IS!

I väntan på videon så kan vi nu bekräfta att det är officiellt, världsrekordet "Fastest motorcycle wheelie on ice" som utfördes i Arjeplog. Den godkända hastigheten slutade på 183.8km/h och det var snitthastigheten över 100 meter.
Jag vill tacka er alla som har stöttat mig igenom projektet!

Speciellt alla sponsorer som gjorde det möjligt.

Många tycker det har tagit lång tid att få det godkänt, och jag må lova att vi har gjort vårat bästa för att ens få det godkänt. Vi har haft kontakt med Guinness World Records och skickat in massor med dokument och videobevis. Det har inte varit "bara", utan det har varit mycket som skickats in och det har saknats dokument och bevismaterial.

Första utskicket till GWR var 8st CD skivor á 4GB styck + ca: 10 olika pappersdokument som innehåller regel godkännande och vittnesmål.
Det här nekades då det saknades en del material och drog ut på tiden.

Andra utskicket innehöll kalibreringsintyg från fotoceller (tidtagnings utrustning) och utmätning från banan samt videomaterial i slowmotion.

Efter att dem mottagit den andra försändelsen av material så var dem återigen tvugna att öppna upp just mitt försök och gå igenom allt igen. Denna gången blev det godkänt och vi var då redan inne i sommartider.

Efter godkännandet av rekordet så har det arbetats på ett filmklipp, det är anledningen till att vi inte gått ut med detta tidigare. Men nu är snart filmklippet klart och därför väljer vi nu att förbereda er på att hålla ögonen öppna.

//Robert Gull

Vad är en dag på stranden när man kan köra RC390 i Italien?

Äntligen är semestern över!

Efter Bike Week gick hela redaktionen på semester, men nu är vi tillbaka igen och kastar oss direkt på nästa nummer.

Likt varje år, för att passa in med tidningsproduktionen, har augusti varit en semestermånad för oss på redaktionen. Efter Bike Week försvann vi åt olika håll. Jag passade själv på att köra SM/SO-racen med min nya Yamaha R1 innan jag lämnade Karlskoga och höll igång träningen med bland annat två bandagar med Actionpics. 

Som ni märkt har nyhetsuppdateringen fortsatt här på bike.se tack vare gästredaktör Marc. Han har hållit er uppdaterade medan resten av redaktionen varit ute på diverse äventyr. Men nu är vi tillbaka! 

X-Bike är det som står på agendan, det blir grussprut av alla dess slag. I veckan ska båda Magnus iväg och köra enduroduell - tidningen kommer även innehålla bland annat touring i Marocko, produkttester och provkörning av KTM 690 Enduro R, Husqvarnas enduroprogram och Betas modellprogram. X-Bike är ute i butik den 25:e september.

Sen står Bike #10.14 på tur. Vilket påminner mig om hur mycket jag har att skriva de kommande veckorna, bland annat från mitt besök hos WSBK:s långsammaste team - EBR -  och Stockholms coolaste garage - 6/5/4 Motors. Till helgen blir det en kortvisit till Italien för att köra nya KTM RC390.

Nu är semestern över (tack gode gud) - fullt ös!

Helgens Sm!

Tjena!
I helgen kördes 4e deltävlingen av Sm. Denna helgen gick väldigt bra och jag är mycket nöjd med mina resultat! i lördags var det Kval och race, likadant på söndagen. Första kvalet gick helt okej! Jag ledde nästan hela kvalet men efter en stund så målflagga dom när det var 5-10 min kvar av passet. Alla var tvungna att åka in men vi blev nästan utsläppta lika snabbt igen. Efter att vi blev utsläppta så fick vi bara ett fåtal varv och Pontus Duerlund lyckades köra 0.001 sec snabbare än mig. Racet gick inte riktigt som planerat.. Jag tänkte lägga mig bakom Pontus och bara åka med halva racet för att sedan köra om och ta ledningen. Men tyvärr lyckades jag inte med det då jag gjorde en liten miss och tappade honom, så första racet slutade jag 2a efter Pontus. På söndagen var det regn och jag kände mig mycket starkare än Pontus. Kvalet börja med att hojen inte starta så jag kom inte ut på banan de första 10 minuterna av passet. När vi sedan fick igång hojen lyckades jag hitta ett bra flyt och tog pole position med 1.5 sek ner till tvåan Pontus. Racet startade och denna gången hade jag helt annan taktik. Jag skulle ta starten, leda hela racet och vinna! Jag lyckades vinna efter en bra fight med Pontus do han körde om mig på sista varvet men jag lyckades hitta en lucka i sista kurvan där jag passera honom! Riktigt härligt med en seger och "back in business"!! Sista sm deltävling går på Linköping sista helgen i augusti, men vi har tagit beslutet att inte köra där då vi ska köra internationellt race istället.

Peace
Lukas

Landracing.se på Lunda

Dragracing och drifting på Lunda flygfält

I söndags spenderade vi dagen tillsammans med LANDRACING.SE på Lunda flygfält.

Målet för dagen var enbart att ha roligt och skaffa sig lite mer erfarenhet ihop med V-Rod:en.

Och det kan jag lova att vi gjorde. På förmiddagen regnade det men det hindrade oss inte från att köra, det var mycket lättare att få sladd men var samtidigt lite läskigt med tanke på att vi inte klär om hjulen med regndäck. Så i början gick det rätt lugnt.

 

Senare in på dagen så torkade banan upp och jag vågade gå på lite mer. Dock så var det ganska tajta svängar och lite för lite utrymme för att testa fullt ut. Så nu är planen att ta sig till ett öppet fält för att jag skall kunna öva mer på att möra broms sladden med en gas sladd.

 

Det kommer bli grymt när vi lyckas.

Den största skillnaden på det här eventet var att allt var fritt. inga konstiga regler, och inga ljudkrav. Motorcyklarna och bilarna lät precis som jag har drömt om att det ska låta. Det var länge sen jag hörde riktiga motorer yla.
Det enda kravet under eventet är att man ska ha kul, och de kan jag lova att jag och mina anhöriga som var med hade!

Landracing.se, vi ses snart igen! =)

 

Vi hann även dela ut 400-500 muggar med BlackAnt till dem som var på plats. Det var mycket uppskattat från många.

Film från dagen kommer inom kort!

//Robban