Senaste aktivitet

"Kawa Sukiyama" har kommenterat på "Video: Rysk motorcyklist stoppar nedskräpning "42 minuter 43 sekunder sedan

Blogg

Året runt körning - Tips

Kör motorcykel året runt!

Förra vintern var första gången någonsin som vi i Gull-Racing körde med sporthoj på is. Nu börjar kylan komma till oss och förhoppningsvis så kommer denna vinter bjuda på mer körning.

För tillfället försöker jag hitta en passande hoj att bygga iordning inför vintern och jag hoppas därför att samarbetet med Northbike fortsätter.

Målet för i år på isen är iaf att köra knäskrap och att filma mycket mer och visa hur förberedelserna ser ut. 

 För er som också vill ha ett vinterprojekt gällande is-körning så kan jag tipsa er om dubb från Best-Grip , där hittar ni flera olika modeller på dubb för olika ändamål!

Även garaget är påfyllt med lite nya leksaker för underhåll av körning och fysik!

På  onsdag åker vi ner till Tyskland och tävlar, håll er uppdaterade här!

 

//Robert Gull

Vecka med retro och racers

Medan Oscar är på Jerez och kör BMW:s fabriksracers har resten av redaktionen påbörjat veckans retrotest.

Redan i fredags drog Oscar iväg för att testköra flera av BMW:s fabriksracers på Jerez, bland annat Dunlops TT-cykel och tillverkarens enduranceracer. Ingen på redaktionen var avundsjuk. Inte en enda (läs: onlinesarkasm). 

Medan Oscar varit iväg på det äventyret har resten av redaktionen startat veckans retrotest, årets näst sista test. Det är BMW R nineT, Honda CB1100EX och Harley-Davidson FourtyEight som gör upp. Igår värmde testlaget - bestående av mig själv, Matti Tepsa och chefredaktör Magnus Wallner - upp med landsvägskörning. Idag står fotografering med Simon på agendan och på torsdag är det dags för prestanda på Lunda.

Som vanligt är det mycket på gång och fullt ös på redaktionen. Vi har just skickat iväg grusspecialen X-Bike till tryck och den finns i butik senare i september.
 

Back to basic - RACING

kommer att tävla i Tyskland nästa helg, 19-21/9-2014

Nästa helg, den 19-21/9-2014 kommer jag och pappa åka ner till Tyskland för att testa en enhets serie, Yamaha R6 Cup.

Anledning:

I över två säsonger har jag tävlat i SST600 SM med samma material, dvs Honda CBR600 som levererades från SBK ONE.
I år var tanken att köra ett par tävlingar i SM enbart för att jag älskar racing och vill därför självklart köra. Det största och viktigaste målet för i år var att utföra en del projekt för att jag ska bli mer insatt i marknadsföring för att på så sätt tydligare kunna visa mina framtida sponsorer vad jag har att erbjuda.

Tyvärr blev det väldigt få tävlingar för mig i år. Vi slutade att tävla efter Linköping. Vi fick där höra att jag har "fuskat" då ytbehandlingen på gaffelrören var guldfärgat och det var inte tillåtet.

Då sögs musten ur oss, vi har alltså kört i över två säsonger utan att någon har sagt något, men så kommer det fram nu, när det enda vi ville var att ha kul och för att få köra.

Efter vi fått detta påpekat för oss så gav vi oss inte, vi fick fram att gaffelbenen/rör var ORIGINAL, men doch så var dem ytbehandlade i guld. Något som kanske skall tilläggas är att alla gaffelben, innerbenen (gaffelrör) är ytbehandlade, men när dem kommer från fabrik så är dem silverfärgade.

Min fråga till SVEMO  under Juli och Augusti månad var:

ROBBAN - Hej _________! Har __*Besiktningsmannen*__ varit i kontakt med dig gällande ytbehandling av gaffelben?

SVEMO - Jepp, vi har möte i em

ROBBAN - Hör gärna av er till mig sen så jag får veta vad som gäller. J*vligt tråkigt att det ska bli en massa skitsnack pga detta. Speciellt när jag har kört på samma material i 2 1/2 säsong...

SVEMO - Det blir skitsnack så fort det går bra

Konversationen avslutas där och det tar en vecka innan jag återigen söker kontakt för svar.

ROBBAN - Hej, jag har fortfarande inte blivit kontaktad från någon hos er på Svemo. Vad gäller gällande ytbehandling av gaffelben?

SVEMO - Vi jobbar på det. Vi samlar upp en massa saker som teknikerna har synpunkter på. När ska du köra i Sverige?

ROBBAN - Vi har slutat köra i Sverige pga att vi inte vet vad som gäller.. Och är trötta på allt snack. Jag har som sagt kört med samma hojj och komponenter i över 2 säsonger och nu börjar diskussionen... Så nästa gång jag kör i Sverige beror rätt mycket på när jag får svar från er. Och det är inte speciellt långt kvar till Falkenberg nu..

Inget svar, denna konversation skedde alltså innan Falkenberg och jag tycker min sista mening visar att jag vill köra men inte utan ett svar ang vad som gäller när vi pratar om ytbehandling.

Just nu får alltså ingen som får en repa på gaffelröret ytbehandla det, även om man gör det i färgen silver. Det är bara att kasta bort och köpa nytt, antar jag. Jag har fortfarande inte fått något besked från SVEMO och har nu sålt iväg både instruktörs motorcykel och tävlings hojjen. Det beslutet tog vi enbart för att vi inte skulle falla tillbaka till tävlingarna på dem svenska banorna med SVEMO som "arrangör"...

Med båda hojjarna borta och ett tomt garage så var vi självklart tvungna att hitta på något annat. Därför blir det att testa enhets serien i Tyskland "Yamaha R6 Dunlop Cup" som Rikard Carlsson kör i, utav det han har berättat så verkar det vara en kanon serie.
Om den är så bra som vi hoppas på så är målet att köra hela serien 2015.

//Robert Gull

 

KTM 690 Challenge Cup

..... och avslutningsvis blev det ännu en......

Nu i onsdags ( 3/9 ) anordnades det tävlingar på Gelleråsen. Det var dags för det nya formatet igen i KTM 690 Challenge och bilarnas dito i Speedracing. Ett upplägg med fyra varvs intensiva heat där inga misstag får begås om man vill vinna.
Korta spännande heat och fullt ös hela tiden för att publiken inte skall bli uttråkade och somna. Numera i dagens högintensiva ADHD-samhälle måste det ske något precis hela tiden, annars blir människan disträ och tar fram sin mobil och Facebookar för att inte somna.
Kanske är just därför Speedracingen framtidens racingmelodi?! Främst för publiken och då anpassar vi oss som racerförare till det som krävs för att vi skall kunna fortsätta utöva det vi älskar.

Hur som helst.
Jag var med och kämpade nu i onsdags mot mina fyra andra tvåhjulskombatanter om en biljett till Superfinalen sista onsdagen i September.

Det hela började bra. Några fria träningsvarv för att känna sig tillrätta med hoj och modell och bana igen. Sedan ett kval på tio varv där snabbaste tiden gav pole för heat nummer ett. Och även det lyckades bra. Satte snabbaste tiden och fick tillbaka lite självförtroende igen efter 2014 års missär med kraschad hoj och kraschad ekonomi till följd.

Första heatet drog igång och jag tvekade lite länge och tappade två platser. Blev förbannad på mig själv och svor satana perkele i hjälmen och bromsade ikapp dem båda på varv två och återtog ledningen. Såg till att köra på hörntänderna och vilt sladdandes behålla ledningen och dra ifrån och vinna! Skönt!

Till heat två användes omvänd startordning efter resultatet i från första heatet. Alltså startplats fem för min del.
Denna gång var jag dock betydligt mer vaken när starten gick och avancerade till tredje plats ur första kurvan. På andra varvet gjorde jag åter igen en likadan attack och knep två platser till och ledde loppet. Nu körde jag betydligt säkrare och stabilare och drog ifrån och vann även det heatet. Ännu skönare!

Slutligen var det dags för finalen för dagen. Nu var det hojbyte igen och jag fick åter stå i pole position. 
Med de två tidigare heaten avklarade med gott resultat så kände jag mig trygg med upplägg, hoj och mitt eget ego, så här tänkte jag inte sova något mera och låta någon enda jäkel tjäna en meter på mig!
Starten gick och jag kom iväg jämsides med Jari men vägrade ge mig i bromsningen och såg till att ta kurvan först av alla och sedan sätta upp högsta tempo och rycka ifrån. Det lyckades även denna gång och jag passerade målinjen först av alla och fick därmed min biljett till Superfinalen om tre veckor.

Det var oerhört skön känsla att få med sig en pokal hem igen och visa att man kan vinna fortfarande, oavsett vad man åker på. Det var precis denna egoboost jag behövde efter denna minst sagt struliga säsong!

Lyckligare och gladare än på riktigt länge :-)

Må väl mina vänner!

/ Er förare Christer Miinin #55 

SM Guld 2014! Nytt banrekord

Helgens sista SM deltävling ifrån Linköping

Perfekt SM final ! dubbla vinster och SM guld och inte nog med det blev även ett nytt banrekord på 55:954! roligt som satan och avslutningen på den här säsongen kunde inte bli bättre. 

Morgonens kval körde vi på begagnade däck och hade som mål att starta i första led. slutade på en andra plats efter Niklas Långkvist som tog pole på 56.1.
Racet var tajt och jag i ledning.  Niklas hängde på bra på låga 56 tider. efter 10 varv körda så hängde han fortfarande med i mitt tempo och ja valde att låta han dra mig istället för att han skulle få åka med. Hittade snabbt några ställen jag var starkare på och tog ledning efter 15 varv körda. på det 16 eller 17 varvet satte jag min 55:954 tid och jag hade ett stort leende på läpparna när jag såg målflaggan föst utav alla! 

Säsongen har gått väldigt fort och jag är riktigt nöj med vad jag har åstakommit. utan mitt Team och personerna som stöttat mig och vart med under hela året hade detta guldet aldrig funnits på min merit lista! jag vill tacka alla mina sammarbetspartners och personer som stöttat mig håller tummarna för mig och även följer mig! ni betyder allt och utan er hade inte det vart möjligt!
Jag vill även ge en stor eloge till Bike som gett mig den här möjligheten att synas i tidiningar och även här på hemsidan.

Nu laddar vi för andra planer och det är mycket frågor och funderingar på vad som skall hända med min karriär och det skall fortfarande vara ett frågetecken för er som undrar :D
//pontus

En dag med Italien, KTM RC390 och Modena

Det första utomlandsuppdraget efter semestern blev en snabbvisit till Italien för att testa på nya KTM RC390 på gata och Modena-banan.

Det blev jag som drog Italien med KTM-lotten och i fredags fick hoppa på ett flyg till Bologna, för vidare transport till Modena. Är du en av få som inte känner igen namnet så är det något av en Ferrari-stad, med deras testbanor runt hörnet. 

Efter att lanserat hela Duke 125-390-sortimentet har det nu blivit dags för RC. Petri var och körde 125-versionen för några veckor sedan och nu var det dags för 390. Dagens körning bjöd på härlig italiensk landsväg och tre pass på Autodromo di Modena, en fräsch men relativt liten bana som passade modellen perfekt. 

För att summera känns den som en av de roligare och sportigare A2-alternativen. Den är väldigt mjuk i bakdämparen, antagligen för att det är en sån väldigt global modell (med visst fokus på Asien) och den behöver passa en stor bredd. Men det kompenserar RC390 med en rolig motor och bekväm men sportig ergonomi.

För dig som söker en A2-motorcykel att köra både i stan och på landsväg, men även börja växa med på bana, håll utkik i ett framtida nummer av Bike. 

Lördags race Linköping

Prispallen ifrån lördagens race

årets näst sista race är nu kört och här kommer min rapport

Startade på en andra plats och först in i första kurvan! banan var delvis blöt och vi körde något lugnare till en början.
efter 17varv körda gjorde jag en tappe och gick lite hårt på ut ur bergskurvan och kom ut på gräset och tappade min lucka jag skapat ifrån Niklas Lånkvist. hade tre varv på mig innan målflaggen skulle vara framme och jag bestämmde mig direkt för att höja tempot och försöka skapa en lucka en sista gång. sänkte mina tider och åkte låga 56 tider och fick en lucka på en sekund. sista varvet fokuserade jag mig på att hålla det svarta neråt och bara komma runt gjorde en grym wheelie över mållinjen och därav dagens segrare! 

Imorgon körs årets sista sm deltävling och allt kan hända! kvalet startar 09:20 och race 14:20 följ mig live på Amigoo.se!

SM final Linköping kvalificering

I helgen körs den sista deltävlingen för det svenska mästerskapet på Linköpings motorstadion.

Gårdagens träningspass gick bra och jag åkte för att hitta runt och inte för att jaga tider. provade lite nya inställningar och även andra cykeln som för tillfället står helt orginal vilket var mycket förvånande hur fort det går att åka på standard prylar!
57,4 lyckades jag sätta med en standard R6a och fortare går det att åka helt klart!

Lördagens kval gick 9:20 och vädret var halv kasst kallt i baken och regnet hängde lite i luften. fick till ett par snabba varv och 7st 56 tider fick jag på pappret och därefter låga 57 tider. Niklas långkvist åkte riktigt bra och tog min pole posistion med 0,4 sek och därav blev jag tvåa vilket inte spelar någon roll då jag fortfarande står i första led och det är inte starten som är avgörande helt eneklt. 
Dagens race startar 14:20 och 20varv står på spel. vädret ser ut att vara lite struligt och om det blir regn däck eller torrt är fortfarande oklart.
//Pontus94

Ingen sm final för mig!

Tjena!

Svenska säsongen är över för min del. Jag har tagit beslutet att stå över sista deltävlingen i Sm denna helgen pga personliga skäl plus att vi ska snart ner till Assen och köra igen så då tänkte vi spara lite pengar tills dess! Det hade varit skit kul att dra dit och köra men vi hade inte planerat att köra hela säsongen hemma i vilket fall som helst. Nu laddar jag för Assen den 19-21 sept tillsammans med British Superbike då jag kommer köra i supportklassen Superstock 600 holländska mästerksapet, samma killar som jag körde med när jag var där sist! Denna gången hoppas jag på mycket bättre resultat och mycket bättre varvtider!! 

Lycka till alla som ska tävla i helgen!

Peace
Lukas!

Tävla om ett par Knox Orsa

Vi fick in ett par street-handskar som tyvärr har fel storlek, har du mediumhänder?

En del av vårt jobb är att testa ny utrustning. Men ibland får vi in saker som helt enkelt inte passar, som dessa handskar. Oftast skickar vi tillbaka dem och får en annan storlek, men i det här fallet tänkte vi istället ge våra kära läsare chansen att vinna dem. 

Det är ett par Knox Orsa det handlar om (värde 1095 kronor). En kortare street-handske med Knox speciella slutningssystem, läs mer om modellen här. De är i svart och storlek 9/M, jag brukar själv vanligtvis köra med medium men dessa var något för tajta. 

För att ha chans att vinna behöver du bara motivera i kommentarsfältet nedan varför just du ska vinna handskarna. Vi på redaktionen är enväldig jury (även om vi välkomnar vägledning med gasa/bromsa-knapparna) och tävlingen stänger nu på söndag, den 31 augusti, klockan 23.59. Vinnaren kontaktas via PM eller mail om sådan uppges i profilen. 

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: