Senaste aktivitet

"twowheeltours" har kommenterat på "Svårare för kvinnor att ta mc-körkort"2 minuter 34 sekunder sedan

Blogg

Svensk motorsport

Hur ska vi i framtiden få mer positivt intresse för motorsporten?

Har tänkt tillbaka hela vägen till 2007, det var mitt år.

Under 2007 hände det många roliga saker för mig under racingen. Jag körde i Sverige samtidigt som jag tävlade i RedBullMotoGpRookiesCup på en KTM 125cc, under det året körde jag även ett Wildcard i MotoGP och fick ett förslag för att köra en full säsong i MotoGP under 2008.

 

Var hade jag varit nu om vi hade klarat av den ekonomiska biten?

Hur såg min personliga utveckling ut?

Hur hade min placeringar sett ut?

Många frågor utan svar, men något som jag hoppas att framtiden kan svara på.

Under Juli månad 2007 så hissades iallafall den svenska flaggan upp över en tredjeplats på Oschersleben i Tyskland. Då jag som svensk placerade mig i topptrion, tillsammans med Johann Zarco på en andraplats, som idag är en toppförare i Moto2 och Cameron Beaubier som för tillfället köra AMA Superbike i USA!

Själv kommer jag från ett land som kallas Sverige, där det är nästintill omöjligt att få möjligheten till att köra på internationell nivå. Jag är inte nöjd ännu, många undrar varför jag inte tävlar lika aktivt längre. Anledningen är simpel, jag arbetar mer, jag lär mig från dag till dag och jag närmar mig mina delmål i jakten på en säsong i MotoGP.

Imorgon åker jag till Karlskoga motorstadion för att återigen köra en KTM, dock inte 125cc. Jag kommer att vara där tillsammans med Bike och vara instruktör. Jag hoppas vi ses där :)

 

//Robert Gull

Norska mästerskapet slutade med en perfekt helg!

Norska mästerskapet på karlskoga

Norska mästerskapet kördes idag både race 1 och race 2 och det slutade med en grym sucssé. kval ett slutade jag med bästa tid på 1,06,8 en bra tid som jag var nöjd med. under kval två tog tomas sigvartsen pole ifrån mig med 2 tiondelar med tiden 1,06,6. dagens första race var planen och taktiken väl planerad och jag valde att hänga med i hans flyt och se om jag hängde med i hans tempo vilket gick fint. efter 9 varv körda blev det röflagg och racet startades om. 7 varv återstod och det slutade med att jag gjorde en omkörning efter 4 varv körda utav 7. höll ledningen ända in i mål och lyckades se målflaggan 2 sekunder innan tomas.

Race2 var det 20 varv som skulle köras och jag visste att Tomas hade bättre ork och styrka än mig men med min vinnar skalle och en jävla vilja gick det vägen ännu en gång! lyckades ta ledning efter 13 varv körda och började skapa en lucka ner till Tomas Sigvartsen som inte riktigt hängde med i samma tempo. efter 17 varv körda fick han en lowsider i start och mål kurvan och jag tog en säker första plats med över 20 sekunder ner till tredje placeringen! 

Dagens sammanfattning är att allt har fungerat perfekt och jag hittade äntligen det flytet och tajmingen jag sökt. slutade race två med bästa tid på 1.06.4 vilket jag är mer än nöjd med. nu nollar jag helgens körning och hoppas på vinst under SM helgen som körs och något som hade vart guld är om det skulle finnas en 1.05 tid med mitt namn på.

Go&Fun energy drinks

Idag blev det äntligen klart

En riktigt rolig nyhet är att vi fått en ny sammarbetspartner nämligen Go&Fun energy drink.
Ett företag som har sin bas nere i varberg och jobbat för en marknadsföring relativt lokalt men nu skall det bli ändringar på detta. Känns riktigt kul att jobba med något nytt som ännu inte är så stort inom Sverige och hoppas på att få det att växa till något riktigt stort!
Go&fun jobbar för att utöver bara en energi dricka så skall den ochså vara hälsosam och nyttig utan några somhelst konstiga ingredienser.
målet är att inom tre år skall dom kunna vara inom topp tre listan inom energidrickor. Så kom förbi mig under bikeweek och prova en själv! kommer att finnas i box 11. Välkommen! 

Dragen vinnare!

En vinnare har dragits och kommer bli min lärling under bikeweek

Under tisdagen är en vinnare dragen till att få bli min lärling!
med detta innebär det att man får tid tillsammans med mig på både banan och i depån för lite snack, teknik och spårval.
Under tiden jag kommer att vara instruktör för denna vinnare så kommer jag tillsammas med han/hon försöka lära personen så mycket som bara är möjligt om just hur min körning fungerar och hur jag planerar min körning ute på banorna.
när det går riktigt fort för mig så känns det som jag bara är ute och åker. Jag försöker alltid att hitta ett flyt i min körning istället för att stressa uppp och tänka kurva för kurva. försöka få en god planering hela varvet runt och alltid jobba med tajming inför apex osv. Tajmingen är väldigt viktigt och även att planera sin kurvtagning samt omkörningar!
 

Dragen vinnare!

En vinnare har dragits och kommer bli min lärling under bikeweek

Under tisdagen är en vinnare dragen till att få bli min lärling!
med detta innebär det att man får tid tillsammans med mig på både banan och i depån för lite snack, teknik och spårval.
Under tiden jag kommer att vara instruktör för denna vinnare så kommer jag tillsammas med han/hon försöka lära personen så mycket som bara är möjligt om just hur min körning fungerar och hur jag planerar min körning ute på banorna.
när det går riktigt fort för mig så känns det som jag bara är ute och åker. Jag försöker alltid att hitta ett flyt i min körning istället för att stressa uppp och tänka kurva för kurva. försöka få en god planering hela varvet runt och alltid jobba med tajming inför apex osv. Tajmingen är väldigt viktigt och även att planera sin kurvtagning samt omkörningar!
 

Bli min lärling!

Nu har du chansen att bli min lärling för en dag! Under Bikeweek på måndagen den 21 juli kommer jag vara personlig insturktör för enbar dig! Det ända ni behöver göra är att gå in på länken och svara på en enkel fråga och självklart vara prenumerant på Bike. 
Jag kommer under dagen lära känna min "elev" och lära honom/henne allt jag kan på så kort tid som möjligt så vi kan lägga många varv tillsammans på banan. 
När jag kör fort på banan så känns det inte som det går fort, jag känner att jag har ett bra flyt i körningen och det går bara som på en räls när det går riktigt fort! Denna känsla ska jag försöka förmedla över till dig som vinner mig för en dag! Jag kommer köra tillsammans med min elev, både framför för att visa spår och även ligga mycket bakom för att kolla hur du kör för att sedan kunna säga till dig vad du gör för fel eller rätt i körningen.

Jag var instuktör förra året till ett par förare och det gick väldigt bra tycker jag för idag är det en av dom som tävlar i rookie 1000! Jag hoppas jag kan göra motorcykel åkning mycket roligare för min elev och även göra så att du känner dig säker i sadeln när det väl går lite fortare.

Här kommer länken du kan klicka på för att va med och tävla för en dag med mig!

http://www.bike.se/nyheter/bike-week-18-27-juli

Peace
Lukas Bäckström #39

 

Sm Västerås 70cc
Sm Karlskoga

Veckans förberedelser

en vecka kvar tills 10dagars motorcykel körning

Tja äntligen börjar det närmasig en utav sommarens höjdpunkter nämligen Bikeweek.
Veckan kommer enbart handla om förberedelser inför kommande helg som börjar med Norska mästerskapet helgen innan Bikeweek drar igång. 
Tisdagen under bikeweek kommer jag att användas som instruktör för Bike och det kommer även finnas möjlighet att vinna egentid tillsammans med mig eller två andra riktigt duktiga förare nämligen Lukas Bäckström eller Robban Gull. 

Varför skriver ingen om "drunkningsdöden"?

Förra året dog 129 personer av drunkning. Det är 89 fler än som omkom på motorcykel - ändå skriver ingen krigsrubriker om simning.

Facebook tipsade Daniel Taus om en artikel Aftonbladet skrivit om hur upp till 40 personer kan komma att dö i drunkningsolyckor under enbart juli om vädret är bra. Jag påmindes om ledaren Oscar skrev för några nummer sedan och likt Daniel såg jag att det inte var några krigsrubriker i Aftonbladets artikel.

Under 2013 omkom 40 motorcyklister. Varje gång en kvällstidningsredaktion får nyss om en av de här olyckorna trycker de upp stora rubriker om den så kallade "mc-döden". De är dock sällan de nämner något om att 40 procent av de omkomna saknat körkort.

Så, när Aftonbladet nu får nys om att 40 personer statistiskt sett kommer att omkomma i en drunkningsolycka enbart under juli borde det rimligtvis vara Krigsrubik med stor K på väg. Icke. De låter Svenska Livräddningssällskapet och Räddningstjänsten komma till tals, redovisar siffrorna och några av de senaste olyckorna - till rubriken "Bra väder ger många drunkningar". I en separat artikel finns tolv tips på hur du badar säkert i sommar. 

Varför skriver ingen långa krönikor om "baddöden"? Hur vi behöver simkort som avgör hur långt från strandkanten man får simma - eller borde simning kanske rentav förbjudas om man inte har på sig armpuffar? 

Av samma anledning som vi inte lagstiftar mot ett totalt mobilförbud i trafiken antar jag.

Det här partiet skulle få min röst!

Valet 2014 – vad vill du veta?

14 september är det val. Undrar inte du också hur mycket partierna kan och bryr sig om motorcyklister?


Man slås ju gång efter gång av insikten att vi som kör hoj, trots att vi faktiskt är en stor grupp i trafiken, lever en ganska marginaliserad tillvaro. Vanlig media uppmärksammar oss bara om någon kör ihjäl sig och vanliga trafikanter uppmärksammar oss inte alls – om vi inte dyker upp på bild i deras smartphones förstås eftersom det tycks vara viktigare att sitta med näsan tryckt mot den skärmen än att hålla koll på vägen.

Tyvärr verkar det gälla även våra politiker och tjänstemän. Att motorcykeln är den del av lösningen på storstädernas trafikinfarkt tycks ha gått dem helt förbi. Detsamma gäller synen på vägunderhåll eller sanering av dieselspill, att ett fordon med två hjul inte håller balansen på samma sätt som ett fyrhjuligt – och därmed är känsligare för det där med vägfriktion – är en insikt de ännu inte kommit till. 

Ju mer jag tänkte på det, desto nyfiknare blev jag på hur de olika partierna ställer sig till motorcyklar och motorcyklister. Med tanke på att det är val borde de väl inte helt missat att vi faktiskt är några hundratusen stycken – en skaplig maktfaktor. Nu vet inte jag hur du tycker och tänker men det här med hojåkning är jäkligt viktigt för mig och ett parti som i övrigt verkar värt att lägga en röst på kan absolut diskvalificera sig om de är hojfientliga.

Sagt och gjort, nu sitter jag här och filar på en artikel till nästa nummer där jag ska ta ett snack med samtliga åtta riksdagspartier. Och nu undrar jag vad du skulle vilja att jag talade med dem om? Själv vill jag veta hur de ser på motorcykeln som en del av morgondagens infrastruktur och på problemen kring vägfriktion (dieselspill med mera). Samt hur vi kan lyfta frågan till regeringsnivå när det gäller att öppna bussfilen för motorcykel.

Kom med förslag på bra och viktiga frågor. Eller har du kanske något (kritik?) du vill att jag ska framföra?

Grym vecka!

Tjena!

Denna veckan har varit riktigt grym och rolig för min del! I Söndags kom jag och Theo Borglund på att vi kan åka upp till Ring Knutstorp och träna på tisdagen. Vi spenderade hela måndagen tillsammans i mitt garage på Veidec för att få iordning på hojarna, tvätta av dem och kolla så att allt är som det ska på våra motorcyklar. Tisdag morgonen åkte vi tillsammans upp till Ring Knutstorp. Det första passet vi körde var tort, allting kändes bra och jag kom in i ett bra flyt ganska snabbt. När det var ett varv kvar av passet började det ös regna, så vi fick hoppa över två pass och vänta tills det blev tort. Resterande av dage gick skit bra och det var väldigt kul att köra, som vanligt! Idag avslutade vi dagen med att köra lite cross, har tillbringat nästa hela dagen i garaget och myst med hojarna tills det var dags att köra lite cross. Jag fick låna en cross av Andreas Pfieffer! Första gången jag körde stor cross på bana var idag så jag kan inte säga att det gick snabbt, men lyckades hitta ett härligt flyt och låg och åkte i ett lagom tempo som jag klarade av utan att åka i backen och skada mig. Imorgon åker jag upp till ljungbyhed för att showa lite, blev frågad om jag kunde komma upp dit och köra lite på bakhjulet, det var inget svårt val för mig ;)

Nu blir det att tvätta av crossen och sen är det dags att sova för en ny rolig dag! Såhär skulle alla veckor vara!!

Peace! Lukas