Senaste aktivitet

"Q_Ball_Racing" har kommenterat på "Civilpoliser på hoj letar mobilanvändare i Australien"

Blogg

Design

jobbar för fullt ute i garaget och inne vid skärmaskinen.

Henrik Levander på FormSTHLM har gjort ett underbart jobb med kåporna till BMW:n. När den levererades från NORTHBIKE så var den gul, nu är den mattsvart.

Efter att ha mottagit kåporna såhär strax innan Jul så har jag fått massor att göra. Som dem flesta av er vet så är det snart dags för MC-mässan och innan dess ska allt vara klart.
Det är inte enbart originalkåporna som är lackerade utan även en uppsättning racekåpor.

Målet är att dem skall matcha skinnstället så bra som möjligt samt att dem ska vara så identiska som det bara går.
Men det är ganska svårt då kåporna skiljer sig en del i formerna.

Medans jag jobbar på med detta så håller farsan på att dubba däck samt att bygga ett nytt hjul för ett annat projekt som jag hoppas kunna visa upp snart.

För att se mer bilder från uppbyggnade av BMW:n så kan du klicka HÄR!

Ses vi på mässan?

//Robban

Första intrycken av Ducati Scrambler

Efter en intensiv vecka är jag på väg tillbaka till Sverige efter en dag tillsammans med Ducati Scrambler i Palm Springs.

I skrivande stund är jag på väg hem från Los Angeles och har än ett par flygtimmar framför mig. Äventyret började måndag morgon när jag satte mig på flyg till Heathrow för vidare transport till LAX. Jag och min kompis jetlag har alltså haft gott om tid att umgås den senaste veckan, men till stor del har jag valt att ignorera honom - jag var trots allt den enda skandinaven Ducati bjöd in för att köra Scrambler och är inte i USA för att sova. I onsdags fick jag nycklarna till en gul Scrambler Icon, den enda av de fyra utförandena som fanns på lanseringen, och spenderade dagen på de omkringliggande bergens landsvägar. Inte helt pjåkigt alltså. 

Som förväntat är Scrambler en riktigt rolig körmaskin. V-twinnen har gott om karaktär och är en vidareutveckling av Monster 796, eftersom den är avvecklad så är Scrambler alltså den enda luftkylda Ducatin numera. Men den återupplivade 60-talaren har sina skavanker - bland annat är insprutningen för aggressiv och växellådan har en tendens att hitta frilägen på fel ställen. Trots detta är den väldigt lättkörd samtidigt som det är en livlig körupplevelse. 

Jag tror att Ducati har hittat en "sweet spot" med Scrambler och med sin stora tillbehörskatalog (med förvånansvärt rimliga priser), charm och låga prislapp tittar vi på en storsäljare. Läs den kompletta provkörningen av Scrambler Ducati(!) i Bike #2.15. 

Mycket på gång nu

som alla vet är det dubbelt så mycket jobb under vinterhalvåret som det är under tävlings halvåret vilket inte alla tänker på och det är fortfarande väldigt mycket kvar att göra för att få ihop det till en perfekt säsong.

Mycket kvar att göra för att få ihop en perfekt säsong men vi jobbar på det varje dag. tiden börjar bli knapp men känns som vi kommer att lyckas med något riktigt bra och hoppas det kommer kunna presenteras på kommande mc mässa.

Drömmen om den perfekta racing kroppen!

Meningen med min träning är inte att bli stor o stark, meningen är att bygga den perfekta racing kroppen

Träningen går relativt bra enligt mig. har under ett antal veckor haft ett avbrott då mitt yrke har vart igång under långa nattpass och träningen har då blivit lidande.. men nu är de på det igen och jag tränar hårade än någonsin för att förbättra mina resultat ifrån förgående resultat ifrån Bosön. Mitt personbästa på dips ifrån Bosön landade på 34 stycken om jag inte minns helt fel och har nu ökat mitt PB till 40st vilket ja är riktigt nöjd med!. Mitt tips till ökning är träning med extra hängande vikter....

Drömmen om den perfekta racing kroppen!

Meningen med min träning är inte att bli stor o stark, meningen är att bygga den perfekta racing kroppen

Träningen går relativt bra enligt mig. har under ett antal veckor haft ett avbrott då mitt yrke har vart igång under långa nattpass och träningen har då blivit lidande.. men nu är de på det igen och jag tränar hårade än någonsin för att förbättra mina resultat ifrån förgående resultat ifrån Bosön. Mitt personbästa på dips ifrån Bosön landade på 34 stycken om jag inte minns helt fel och har nu ökat mitt PB till 40st vilket ja är riktigt nöjd med!. Mitt tips till ökning är träning med extra hängande vikter....

Ride to Live

utsätter sig för att leva.

Idag såg jag reklam gällande organ donationer och kände direkt att jag bör gå med.

Jag utövar en riskfylld sport och utsätter mig för mycket dumheter.

Många kan tycka att det jag gör är dumt för att jag "riskerar" livet. Men sanningen är ju att det är mitt val och anledningen till att jag gör det är för att känna mig levande.

Någon annan som har sett detta uttryck?

"Live to Ride, Ride to Live"

Så om det skulle vara dags för mig att gå vidare lite för tidigt så finns jag nu med i donations registret. Vilket betyder att om det skulle vara någon som behöver en funktion från mig så är det då tillgängligt. Det känns faktiskt riktigt bra att veta att om jag behövs så har jag redan förberett ett aktivt val som gör att jag fortfarande kan göra nytta när jag har tagit steget vidare.

Kan det här ses som en kompensation för allt det "dåliga" som jag utsätter mig för när jag utövar motorsport?

Jag vill iallafall att alla ska veta om att jag är medveten om riskerna som finns. Ibland känner jag förstås rädsla för det jag utövar, men rädslan för att inte göra det som jag älskar gör mig ännu räddare.

Vill du också anmäla dig till donations registret så kan du klicka HÄR!

Vi alla lever tillsammans med varandra, så min åsikt i detta ämne är att man bör hamna i donations registret vid födseln, och sedan om man inte vill vara med så kan man avregistrera sig istället.

Som det är nu så tror jag att många missar att gå med, eller så har man kanske tanken på att gå med, men man vet ju aldrig när det är för sent. Jag har knappt hört talas om detta tidigare, jag vet att det finns transplantationer och mer, men jag har aldrig fått en förfrågan eller blivit hänvisad för mer information kring ämnet. Tur att jag hittade dit nu för att kunna skriva in mig.

Jag har inga planer på att försvinna ännu, men OM det skulle hända så känns det bra att veta att jag kan få någon annan att leva vidare!

//Robban

3-1 till internationell media

vad är anledningen till att det gör det så svårt för oss förare att klara av racingen?

Anledningen till att det är svårt med racing i Sverige, för oss som förare är ekonomin. Och anledningen är rätt simpel.

Tänk om vi hade fått tillfälle att synas, med det vi utövar, precis som dem flesta andra sportgrenar som finns, då hade det underlättat. Men vad är vägen in till synligheten här i Sverige?
Jag har märkt att racingen inte räckte till, och ni som har följt mig det senaste året vet att jag försökte mig på något unikt och något som sticker ut, nämligen världsrekordet på is med en motorcykel.

Och om det har hjälpt? Ja, till viss del, men fortfarande mest internationellt där intresset är mycket större.

När jag släppte ut den officiella världsrekords videon så skrev jag även ihop ett pressmeddelande, i första hand riktade jag det till svensk media. När det var färdigskrivet så letade jag upp email adresser till tidningar i pappersformat och även nätbaserade tidningar. Både till dem som skriver om det dagliga livet hela vägen till dem som intresserar sig ang motorsport.
Totalt så skickade jag ut det till ca 30 olika nationella medier, efter ett dygn så skrev jag om pressmeddelandet till engelska och skickade ut det till 8st internationella.

Just nu står det 3-1 till den internationell media.

Nationell:

http://landracing.se/advent/gulls-varldsrekord-pa-is-nu-pa-film/

Internationell:

http://www.formulapassion.it/2014/12/record-per-robert-gull-1833-kmh-con-moto-impennata-sul-ghiaccio/

http://bikersaroundtheglobe.com/bikersaroundtheglobe.com/fastest-motorcycle-wheelie-ice/

http://www.bikesportnews.com/news/news-detail/swedish-racer-breaks-world-ice-wheelie-speed-record

Vad är det vi gör fel? Varför är inte vi lika attraktiva som andra sportgrenar? Och sist men absolut inte minst, vad ska vi göra för att öka intresset här i Sverige?

"Jag är inte bitter". Jag kommer självklart inte ge upp, jag kommer ta med mig lärdomen och utveckla det som jag hittils har lärt mig för att sedan förhoppningsvis hitta vägen in till synligheten, som har en stor betydelse för att kunna utöva racing.

//Robban

Ledare #10.14

Ledare

Morgonstund på autobahn är bara ett av alla underbara minnen.

Ett sakta stigande eldklot sprider ett rödrosa skimmer över skyn och svaga strimmor av moln bildar artistiska penseldrag. Det är över en kvart sedan vi svängde ut på Autobahn och morgon­­daggen lämnade visiret. Gasrullen vilar tryggt i sitt ändläge men de tre motorcyklarna tycks inte vilja skiljas åt. Fotografen på passagerarplatsen bildar en ostörd luftström över toppboxen som annars får ekipaget att ruska styret illvilligt i hastigheter över 220 km/h, nu går det som tåget mätaren ut. Hjälmen pressar mot huvudet, allväderstället sliter i kroppen och rad­fyrans råmande dränks av vindbruset. 

Minnena från mina snart sju år på Bike är många, men när guldkornen summeras är det de många resorna som blir kvar. De har fått mig att frysa som aldrig förr, svettas lika mycket och inte minst har det varit i härliga kollegors och otaliga motorcyklars lag. Platser, människor och erfarenheter på vägen har varit många och att ha gått från att vara en osnuten praktikant till en erfaren motorcykel­journalist har varit underhållande men stundtals också smärtsamt. Väl undangömd på redaktionen finns en drullelista, måtte den aldrig komma i fel händer, med stora som små eskapader som åstadkommits av anställda genom åren. 

 

De journalistiska värderingar Bike står för har alltid varit viktiga för mig och att ha varit delaktig i att producera den enda svenska motorcykeltidningen som utför storskaliga tester på egen hand har varit utmanande och tillfredställande. Sedan ska inte den glädje som motorcyklar och dess förare ger glömmas bort. Anledningen till att jag en gång i tiden sökte mig till just Bike var på grund av den spirande entusiasm som ­tidningen ger och jag hoppas att du som läser känner detsamma. 

Det är med tveeggade känslor som jag bestämt mig för att gå vidare. Motorcyklar kommer alltid att vara en del av mitt liv och med lite återfunnen distans mellan hobby och yrkesliv hoppas jag att intresset kommer att växa sig ännu starkare över tid. Slutligen vill jag tacka dig som läsare – utan dig hade alla dessa år varit omöjliga! 

Med hopp om återseende!

Oscar Algott, redaktionschef

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Officiell video - Guinness World Records

har nu släppt den officiella världsrekords videon!

Här är den officiella videon från världsrekordet som jag slog den 16/3-2014.
Det är Mark-S Walks som är speaker och redigeringen är gjord av Cameradenmedia.

Titta och dela!
 

Det här hade aldrig varit möjligt om jag inte fått allt stöd som jag har fått av min omgivning och mina underbara sponsorer. Nu ser vi fram emot uppkommande projekt!   //Robban

Teknikträning under vintern ?

Under vinterhalvåret gäller det att inte sitta still. utöver att gå och träna, löpa eller vad ni nu gör för att hålla er i form så får man inte glömma av hur det känns att sitta på motorcykeln. här är ett utav mina knep vad jag gör för att hålla körning och teknik träning igång

Har en mycket god vän som är ägare till en inomhus hall uppe i Trollhättan med blandannat Crf-50 fiddy körning vilket är mycket bra för att hålla teknik och körningen igång. 

brukar vara o köra så ofta det bara går och deso mer som ställer upp och är med desto roligare blir det givetvis. Så varför inte prova på att åka lite mini hoj tillsammans med mig ? 

Finns det några som är intresserade på att testa på en del utav min vinterträning på "motorcykel" så hör gärna av er! vi har otroligt roligt och bättre kan det alltid bli

För mer info 

Pontus.duerlud@gmail.com

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: