Senaste aktivitet

"Emilh" har kommenterat på "Patent visar nya Africa Twin i sin helhet"

Blogg

Video - Rideable 2015

En video som beskriver upplägget för Gull-Racing 2015

Det känns som att jag knappt kör längre, men när man kollar tillbaka på 2015 än sålänge så har jag suttit i sadeln i många timmar. Och ännumer timmar har spenderats i garaget. Roligt! Jag vill tacka er alla som ger mig denna möjlighet. Jag njuter verkligen av allt hårt arbete och dess lärdom som kommer med tiden som går.

Jag har redigerat iordning en video som visar höjdpunkterna under 2015, än sålänge.

Självklart fortsätter vi på samma spår och försöker komma på nya tokiga idéer :)

//Robban

läkning av nyckelben går finfint!

Fokus ligger på att få nyckelbenet läkt vilket det snart är! Vi jobbar på med mycket kondition i form av spinning och rörlighetsövningar, i början av juni väntas körning!

Halloj!

Länge sedan sist, ber om ursäkt men mina dagar är rätt tråkiga. Morgonpromenad-jobb-sponsjakt-spinnig-sova. Så ser mina dagar ut. I princip. Vädret har varit perfektför cross och för långa löpturer i skogen eller längs kanalen men nejnej. Sitter på en spinningcykel dag in och dag ut i en mörk sal med 30 personer och den SAKNAR luftkonditionering!?!?! MYS. Nu ska jag sluta vara negativ!:) Min axel börjar kännas bra. Käkar alla möjliga vitaminer osv. Bland annat L-glutamine som ska göra susen för läkning av muskler och ben. Min kondtion är iaf bättre än någonsin nu också tack vare spinningen:D Och i början av juni så ska vi börja åka hoj! så bara två veckor kvar sedan är vi på g igen!
Hoppas ni njuter ordentligt av det goa hojvädret! ÄNTLIGEN är sommaren snart här. Om 1 månad är det SM på Linköping, hoppas vi ses där! ha det gött!
 

Testat nya däck - Shinko

Motardkörning med nya däck på bana, budget med fäste

Nu känner jag mig levande. Efter en solig dag på Tuvängen Ring tillsammans med Shinko så har jag testat deras gatudäck "Apex 010".

Jag har inte speciellt mycket erfarenhet till däck som är anpassade för gata, så ni får väl ta den här recensionen med en nypa salt.   Det började inte speciellt bra då jag la mig ner på asfalten ganska tidigt på det första passet. Jag visste att däcken var nya, och som ni vet så har nya däck  en yta med silikon för att motverka att däcket torkar och spricker under förvaring. Dessutom så åkte jag utan däcksvärmare. Så efter att ha besökt asfalten och kommit in i depån så fick jag höra från träningsledaren att dem har haft problem med dräneringen i just den kurvan som jag la mig i. Tydligen så rinner det ut mycket vatten på banan som fångar med sig massor med smuts från bankanten. Och i början på dagen som var jag ensam ute på banan, så nya däck och med lite för mycket damm på banan är ingen bra kombination.   Därefter så valde jag att ta det lite lugnare. Jag skyllde absolut ingenting på däcken och kände mig mer som en rookie vid det tillfället och la skulden på mig själv. Så väl ute på banan ett par pass senare för att se vad däcken skulle gå för så började jag lugnt och tänkte bygga värme i däcken lite långsamt innan jag skulle börja gå på. Sagt och gjort, jag hade inga problem alls med fästet. Då valde jag att börja lägga ner hojen, för varje varv som gick så la jag ned hojen mer och mer. Rätt vad det var så låg jag på asfalten, IGEN. Jag hann få lite småvarningar i framdäcket denna gången men lyckades inte reda upp situationen. Jag fastnade med ena benet under hojen och fick då sparka bort den med mitt fria ben. Sedan slängde mig upp på hojen igen och körde ytterligare ett par varv innan jag gick in i depån.   Väl inne i depån så började jag och Mr Shinko att spekulera i vad som hände. Min känsla var ju att det var för lite varning och att det bara försvann i fram. Efter att ha studerat däcken så ser man att jag har varit ute hela vägen till kanterna och troligtvis så har jag tvingat ner hojen längre än vad just dessa däck tillåter. Troligtvis var detta även en bidragande orsak till den första marksyningen då jag gick ut lite för hårt och inte kände efter ordentligt innan jag kastade ner hojen.   Efter att vi fastnat för denna slutsats så fortsatte jag köra. Då med respekt till däcken och vad dess lutning tillåter. Så med lite mer rak hoj i svängarna  så försökte jag provocera fram lite sladdar, men det gick inte... däcken bet sig fast i asfalten!    Nu har dem rullat 60-70 varv på en gokart bana och ser ut som nya!    Tyvärr så är det inga däck för mig, men för er som kör gata som vill ha däck som håller och fortfarande har fäste så kan jag tipsa om Shinko Apex 010.   Budget däck som uppfyller alla krav, Shinko har erfarenhet, dem har tillverkat däck sedan 1946. En uppsättning med deras modell Apex 010 kostar runt: 2000:-,  för mer information och priser så kan ni kolla in www.shinko.se   Shinko har fler däck i sitt sortiment som kan tänkas att passa mig och er som kör mer bana än gata. Jag hoppas såklart att jag får möjlighet till att testa dessa också. Det som känns mest intressant för mig just nu är deras 008 serie som består av slicks! :)   Jag hoppas kunna uppdatera er snart igen med en ny recension som även då handlar om däck från Shinko! 

Jag vill passa på att tacka Shinko som kändes väldigt seriösa och att dem befann sig på plats under hela dagen. Tyvärr har det varit en del med sabotage på banan. De har förstört någon elcentral, så ström fanns inte på plats och detta ledde till att vi körde utan värmare. 
Vid nästa tillfälle så hoppas vi att förutsättningarna är bättre så att testet blir mer fullständigt. Vi har även inte laborerat alltför mycket med luft trycket i däcken.

  //Robban

Nu var det ett bra tag sedan

Ett bra tag sedan jag uppdaterade något här på bike vilket känns dåligt och jag får be om ursäkt för det. Var även väldigt längesedan jag var ute och rastade crossen och de kändes.

Vart otroligt längesedan jag var ute och rastade min cross det var blandade känslor efter dagen. 
Har tränat mycket under vintern förutom att vara aktiv på crossen och jag trodde det skulle vara betydligt lättare än vad det var. Jag kännde direkt hur mycket teknik jag hade tappat i min körning och hur mycket jobbigare det vara att orka köra i ett högt tempo under längre tid. Med detta fick jag facit i hand och bestämmt mig för att det skall bli mer åkning på crossen då jag känner att det är en perfekt träning för min racing. Visst gör gymmet och löpningen susen ochså men det är inte i närheten utav den träningen jag får ut utav att åka och träna på crossen då jag får betydligt mer hoj vana och tränar de muskler jag inte kan träna någon annan stans. 
Näst kommande tävling blir SM på linköping och vi jobbar på att få köra några pass innan tävlingen äger rum. 
Förra året under SM finalen på Linköping lyckades jag ta hem två segrar och ett banrekord vilket resulterade till den bästa helgen under 2014 och nu går jag givetvis för att försöka slå mitt egna rekord. Tror ni det är möjligt ? eller har jag för höga förväntningar på mig själv ?

Billig körning & mer träningstillfällen - Stockholm

Ökade träningstillfällen leder till utveckling inom körningen

Det kan ju kosta mycket pengar att köra racing, och när det kostar såpass mycket som det gör så är det svårt att få ihop det ekonomiskt så att det även ska räcka till träningstillfällen. Däcken slits, resorna är långa och händer det något oväntat med hojen som inte går att fixa på plats så är det bara att vända och åka hem igen.

Nu, äntligen, så kommer jag börja träna ordentligt, med körning, på bana. Dock inte inom Roadracing. 

Som ni vet så har jag skaffat en motard som jag kan köra med. Motorcykeln i sig är mycket billigare och nu till det bästa, man kör på gokart banor och dessa finns det gott om.

Jag bor i södra Stockholm och den närmsta gokart banan för mig är belägen i Södertälje, Tuvängen. Bekymret där är att det inte finns träningsledare vid varje tillfälle som banan är bokat för motard träning. Det planerade tillfällena är Lördagar och Tisdagar. Med körning 2 gånger i veckan så är det däck som kommer bli den stora kostnaden, men fortfarande så känns det inte lika noga med att köra på nya däck hela tiden när man sladdar runt på en motard.

Imorgon kommer jag åka dit och bli upplärd utav en annan träningsledare så att även jag kan vara det framöver. Jag hoppas på mycket körning i sommar. Jag ser det här som min chans att utvecklas. Det ska bli riktigt kul! :D

Budget körning 2015, här är vi, och vi är redo!! :D

//Robban

Blogg: De stora barnens dag

Hela redaktionen är på väg till Karlskoga Motorstadion för en helt egen dag på bana tillsammans med våra leksaker.

Varje år har vi på Bike en egen dag på Karlskoga Motorstadion, tidigare har vi passat på att köra superbike-tester och dueller på denna men i år är det ett lite bredare upplägg. Vi sitter just nu på vägen ner i Magnus bil med tre hojar på släp, Christer är gissningsvis fortfarande i sängen (f*n vad skönt, en annan gick upp innan fem) eftersom banan är nästgårds från honom. 

Jag har med mig race-R1:an för att se att allt fortfarande är som det ska och få in lite träning. Christer ska meka med HP4:ans fjädringssystem som han än inte riktigt kommit överens med. Magnus ska få in några solskensvarv tillika "shakedown" med en så gott som klar Mean&Green, som just nu får sina första regndroppar på sig. Med oss har vi också långtida testlagsinhopparen Thomas och redaxgaragets TL1000R som stått i skamvrån några månader, dess bromssystem har varit icke existerande men nu ska den få livet åter.

Det är alltså lite allt möjligt som ska testas och fixas under dagen, utöver ovan nämnda även några artiklar till tidningen. Så egentligen borde rubriken vara "De stora barnarbetarnas dag". Väderprognosen ser... rimlig ut. Några få droppar under dagen, men när det kommer till Karlskoga vet man aldrig och med lite tur får vi rentav se solen (med lite otur förverkligas A Day After Tomorrow). 

Racing är en livsstil

Jag saknar racingen för varje dag som går.

Såhär ligger det till för er som undrar, jag saknar racingen, varje dag som går. Många undrar vad det är jag gör just nu och det ska jag försöka förklara lite kort.

Jag kör fortfarande motorcykel, både sport och motard. Den huvudsakliga anledningen är för att jag ska utvecklas inom marknadsföring och reklam, vilket går kanonbra. Redan sen i December till dagens datum så har jag högre siffror i statistiken än vad jag hade Dec 2013 - Dec 2014. :) Jag hoppas såklart att det här ska ge ett ökat intresse hos framtida sponsorer, i hopp om att kunna köra ytterligare en säsong inom Roadracing på internationell nivå.

Den andra anledningen var egentligen ingen riktig anledning från början, utan det är något jag kan känna av nu under tidens gång.
Att köra på de olika underlagen och med olika motorcyklar så lär jag mig nya tekniker. Jag känner mig mer säker under körning och kan förhoppningsvis reda ut fler situationer som kan uppstå under tävling.

Detta återstår såklart att se men det är känslan för tillfället.

Sommaren har knappt börjat, men vi har redan gjort mycket roliga saker med hojarna och mer blir det.

Jag har enbart en körning på bana inbokad för säsongen, och det är tillsammans med Bike Sverige​ under Bikeweek på Karlskoga. Även då kommer jag köra BMW S1000RR.

Jag vill även passa på att tacka er alla som ger mig stöd. Jag vill även säga till många andra vänner i depåerna att jag saknar er! :) Jag kommer såklart komma ut på något race under säsongens gång och hälsa på er alla :)!

//Robban Gull

Dragracing med BMW S1000RR

Helt standard BMW S1000RR tävlar i dragracing!

I fredags började jag se i flödet på Facebook att flera från i vintras som deltog i Landracings event Speed Weekend förberedde sig inför en tävling på Lunda. Även där med Landracing som arrangör.

Jag var på den banan förra året, då med en HD och körde på 12.5 sekunder över rakan som mäter 402 meter. Det är alltså dragracing vi pratar om nu, vilket jag inte har någon vana alls för.

 

Men efter att ha sett i flödet att andra taggade till så blev såklart även jag taggad. Jag frågade vad pappa tyckte om detta, och kort därefter så svarade han på mitt sms med en glad gubbe.

 

Då visste jag att jag hade hans stöd och godkännande, så då tog jag kontakt med Glenn som tillsammans med sin fru drar runt Landracing. Han sa att det bara var att navigera in på deras hemsida och anmäla mig. Och det gjorde jag, ca 23.00 på fredagskvällen. Då hade pappa hunnit byta däck på hojen och bytt kedja.

 

Redo för race!

 

Upp på lördagen 06.00 och lasta bussen, sedan rullade vi mot Lunda. 

 

Racet gick bättre än förväntat och jag lyckade ta mig i mål på en total andra plats.

 

0-252km/h på 9.3 sekunder med BMW:n och den är helt standard. Den var utrustad med backspeglar och alla lysen. Original avgassystem med katalysator. Ändå gick det så snabbt som det gjorde. Alla andra tävlande var mer redo för just dragracing :)

 

Jag älskar såna här impulsiva händelser, man hinner inte bygga upp några speciella förväntningar.

 

Vill tacka min underbara familj som ger mig stöd. Både pappa och syrran åkte med. Mamma gav pappa tillåtelse att åka iväg och var hemma med hunden. :)

 

På torsdag kommer ett videoklipp ut på min Youtube kanal där man kan se mig och BMW:n tävla mot bland annat Hayabusa och självklart lite andra hojar!

 

HÄR är min kanal, se till att följa med där.

 

Vi hörs snart igen :)

//Robban

Video - Supermotard med ett härligt gäng

Som ni vet så har jag kört lite motard på senaste, påvägen så har jag träffade massor med nya, härliga förare!

Den senaste tiden har bestått mycket av motard körning. Jag vill ju lära mig att köra på bakhjulet och framhjulet, sladda och leka.

Jag känner att jag saknar lite respekt för motarden då den går så sakta till skillnad mot BMW S1000RR och det tidigare motorcyklar som jag har fört fram på bana. Så att ramla är jag inte ett dugg rädd för. Detta leder till att jag vågar testa gränserna mycket oftare, eftersom jag saknar rädslan från att ramla. Motarden är mycket lättare och smidigare, så det är väl anledning till att jag "saknar respekt" för den.

Under dessa helger som har gått och jag har varit iväg och kört så har jag umgåtts mycket med folk från en grupp som kallar sig för "MotardSTHLM". En grupp med människor som är riktigt sköna och har samma intresse, vilket gör det ännu roligare att ta sig ut och köra.
Det finns inga bekymmer, allt är bara roligt hela tiden! Både när man kör och står brevid och tittar.

Jag har fått hjälp av andra och fångat rätt mycket material från dessa körningar, och det är det ni får se i videon. Flera olika personer som kör olika motorcyklar och tränar på olika saker.

Video - Motor Festival Sundsvall

En video som beskriver helgen i Sundsvall
Nu är videon från motor festivalen i Sundsvall ute på Facebook. Klicka HÄR för att se videon.

Det börjar bli roligt att redigera nu, det går betydligt snabbare och blir bara bättre. Så se till att klicka er in på länken för att se utvecklingen i mina redigeringar.

Nu i veckan ska jag försöka få fram lite nya däck så jag kan få köra lite hojj i helgen :D!

 

//Robban
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: