Senaste aktivitet

"Kawa Sukiyama" har kommenterat på "Rykte: Hondas V4-superbike till EICMA"

Blogg

Motorcykeln klarade sig trots allt bra. Österrikiskt stål verkar ha hög hållfasthet.

​GGN är årets höjdpunkt – men otäck startkrasch

Gotland ger och Gotland tar. Sjukt fin bana, bästa förutsättningarna jag någonsin haft i loppet och ett nytt personbästa vad det gäller resultat. Men resultatet totalt är egentligen ointressant, för min del är det bara viktigt med konkurrensen mellan mig och polarna. Vi kör GGN som ett stående inslag varje höst, en slags säsongsavslutning som en ursäkt att få åka iväg, leka i leran och äta god mat.
I år hade GGN ett nytt upplägg med seedade startled och personligen är det något jag välkomnar. Jag stod i främsta startled men det hade jag inte mycket för eftersom startmotorn trilskade och jag gjorde en urusel start. Förbannad av det misstaget gjorde jag ändå ett okej första varv, men GGN blir ju alltid en del kortegekörning för oss i motionsklasserna om man inte är med långt fram. 

Tyvärr satte polarens krasch lite sordin på stämningen då han var med i en otäck startkrasch i klass 6. Han var med bra men krokade ihop med en annan förare och gick hårt i backen, där han blev överkörd av ett par hojar som inte hade någon möjlighet att väja. Han slogs medvetslös, fick hjärnskakning, hela lårbenet draget ur led och en mindre fraktur på underarmen. På sjukhuset fick han en fullservice med datortomografi och hela programmet. Så här efteråt ser det ut som om han gått en boxningsmatch mot Alexander ”The Mauler” Gustafsson i helgen. Själv säger han att det känns som att ha blivit överkörd av ett tåg.
Men likväl, det är ändå tur i oturen. Skadorna är små jämfört med vad som kunde ha skett. Han blev trots allt brutalt överkörd och att döma av märket på halsen kan han nog vara glad att det inte var vinterkörning med dubb… Kanske klarade han sig bra för att han är vältränad, men kanske också för att skydden var top of the line. En sådan här smäll får i alla fall mig att fundera på om jag inte borde börja använda mitt nackskydd som oftast ligger och skräpar för att jag tycker att den är lite obekväm.

Som du förstår missade vi uppvisningen av Pela Rene eftersom vi fick reda på att polaren var på sjukhuset. Måste avslutningsvis skicka beröm både till räddningspersonalen på plats och framförallt sjukhuspersonalen som agerade extremt proffsigt. Tycker också att det var en fin gest av Conny Bohlin, VD för GGN, att titta förbi sjukhuset för att kolla hur det stod till efter olyckan.

Daytona Trans Open GTX är en Gore-Texbestyckad kraftig touringstövel i den övre prisklassen.

Vintertest av produkter

Den vita kalla årstiden är perfekt för vissa typer av produkttester – har du några förslag på fler saker att testa?

Vintern, med allt vad den innebär i form av väta, kyla och allmänt elände, har en unik förmåga att ställa saker och ting på sin spets. Och eftersom jag gillar att få så mycket som möjligt gjort samtidigt tänker jag inte slösa bort mitt vardagsvinterpendlande på enbart transport utan jag tänker viga mina dagliga minst sex mil till även produkttester. Dagligt nyttjande under bistra förhållanden avslöjar obönhörligen vad som fungerar på riktigt, till skillnad från laboratorieexperiement eller runt hörnet-puttrande i försommarsol.
 
Den kommande vintern har jag två produkttester inplanerade, det ena är vinterhandskar och det andra är kraftigare stövlar (tänk; adventure). I båda fall handlar det om produkter ur det övre prissegmentet av den enkla anledningen att man får det man betalar för. Och har man ambitionen att förlänga säsongen krävs det att utrustningen man förlitar sig på fungerar.
 
När det gäller handskar är mina grundkrav att de är varma, ger god rörlighet samt har en hög skyddsnivå och dessutom klarar ordentligt med blötväder. Kravspecifikationen på stövelsidan skiljer sig inte nämnvärt från handskarna förutom att man kan offra en del rörlighet för ökat skydd. Dessutom är en sula med bra grepp att föredra – alla som skodda i glatta stövlar försökt resa en vält hoj på packad snö eller is vet att det kan vara lite knepigt. Dessutom känns det ju onödigt att drutta omkull vid rödljuset för att foten man lutar sig mot far iväg lite oväntat.
 
Har du förslag på fler produkttester vi kan göra? Stöveltestet kom till efter ett läsarförslag och vi ser gärna att vi får in så många förslag från er som möjligt – vintern är ju lång…
 

Helgens aktiviteter

Cross träning i Skåne

Helgens fokus har legat på crossträning neråt i vårat land och varför är enbart för deras underbara tunga sandbanor som finns där. Dock var det väldigt blött, kladdigt och tungt att köra med helt klart den bästa träningen!.

körningnen blev tillsammans med en tjejkompis Johanna ryden som även tränar och tävlar mycket inom crossen

2015

Nu är säsongen helt slut för denna säsongen. Iår har det varit både en bra säsongen och en av det lite sämre säsonger jag varit med om. Det som varit bra är att jag fått testa på internationella race som är var jag vill tävla. Till nästa säsong står mycket på spel, men jag kommer inte avslöja någonting förens det är helt klart. Iår var planen att köra FIM supertock 600 med ett eget team, men det var tyvärr pengarna som satte stopp på det.. Men till nästkommande säsong så har det kommit upp nya möjligheter och jag tror det kan bli en riktigt bra säsong för mig nästa säsong!
Stay tuned!!

Peace
Lukas Bäckström

Testerna på Bosön

Helgens aktiviteter

Torsdagen började med en lång resa till Bosön (Stockholm) för kondtions tester, rörlighets tester, och stryrke tester.
Helgens resa såg ut såhär.

Hämtade den andra roadracing deltagaren Aurore Milton uppe i linköping för sammåkning till Bosön, väl vi kom dit var klockan redan mycket och vi fick vårt rum och våra nya T&T kläder (Topp & Talang). 
Fredagen blev en riktigt tuff dag med frukost sammling 7:30 för genomgång och förberedelser inför Vo2 max test. Fick ca 30 min till en ordentlig uppvärming inför mitt Vo2 test som startade 10:00, kom in i ett stort lapp som var perfekt byggt för elit idrottare och allt kändes redan kanon och ja visste att jag hamnat helt rätt. fick springa på ett löpband lika stort som en enkelfilig väg som extra uppvärming och en genomgång med vad jag skulle tänka på och känna efter under det riktiga testet vilket kändes tryggt.

Fick testa en mask som skulle skjusteras för varje test person och sedan berätta min bästa tid som jag fått under 1 mils löpning för att dom skulle anpassa hastigheten till mig på bandet. mitt personbästa under 1mils löpning är 45 minuter vilket resulterade en genomsnittlig hastighet på 14km/h. Bandets sattes igång och jag började kubba, efter varje minut jag sprungit höjdes bandets lutning viss procent del för att göra allt jobbigare för mig. efter 6 minuter och 40 sekunder kände jag hur trött jag började blev och allt kom på en gång. Visste att det var ett max test och gav inte upp förens jag verkligen inte orkade mera och efter 7 minuter och 10 sekunder hoppade jag av bandet då det började svarta och jag ver helt slut.

Fick sedan göra ett blod test som skulle analyseras och fick även veta mina resultat så som 
*Max puls
*Mängd syre jag tog in under 1 minut
*Mililiter syre/ kilo jag andades
Allt skulle dokumenteras för att kunna se en förbättring/försämring inför kommande tester.

Fick även genomgå en rörlighets analys av hela kroppen och se hur stel min kropp är och vad jag kommer behöva träna på för att bli smidigare eller starkare. 
Sedan bestod eftermiddagen utav en föreläsning som fyskoordinatorn höll i om ren anpassad träning för den specifika sporten man utövar som var till kl 19:00.

Lördagen inleddes med frukost 7:30 och sedan skulle dagen handla om max styrka samt smidighet nere på deras inomhus arena.
Efter en ordentlig uppvärming hade vi 
*Harres test
*Spenst test
*Bänk max
*Knäböj med fristång max
*Kins max
*Styrka i händer
*Dips max
*Brutal bänk max

Efter alla resultat var dokumenterade hade vi en gemensam lunch och samling i konferens salen för avslutning och besked om när våra första tränings pass och kost scheman skulle komma ut. 
14 dagar skulle det ta innan vi får våra nya tränings scheman och kost scheman som kommer vara anpassade för varje individ och därefter kommer det nya scheman var 5e vecka. 

Nästa tester på bosön kommer vara under Mars månad och jag ser riktigt mycket fram emot hård träning för att kunna göra mycket bättre ifrån mig på dom nya testerna och se en stor förbättring inom smidighet och rölighet framförallt!

 

Nytt försök Youtube

tävlar mot sig själv

Jag har nu bestämt mig för att satsa hårdare på Youtube än vad jag har gjort tidigare.
Jag har börjat använda ett nytt redigeringsprogram, förhoppningsvis kommer det komma ut nya klipp lite oftare samt att det blir så som jag själv vill.
Just nu finns det inte mycket att filma, men så fort uppbyggnad av ny motorcykel påbörjas så kommer även redigering av filmer påbörjas. Det är för att visa er hur uppbyggnaden av projekten ser ut, samt lite tips och tricks :)

För att jag ska lyckas med detta så är jag tvungen att tävla mot mig själv. Nu så har jag tagit fram statistik för mitt konto på Youtube och sätter upp olika delmål som jag vill nå. Mitt första mål är 500 prenumeranter (följare) och 50.000 visningar totalt. Just nu så har jag 45 prenumeranter och 13.365 visningar totalt.

Sålänge får ni nöja er med ett videoklipp som jag redigerade tidigare i år.

Gå gärna in och följ mig där =) Klicka här för att komma till min kanal: Robban Gull Youtube

//Robert Gull

Säsong 2015

Redan nu är det dags för 2015

Nu har V-Rod:en återlämnats till Northbike, efter en riktigt rolig sommar som inte riktigt gick som planerat.
Tanken var att vi skulle ha filmat mer och fått ut mer klipp under körning. Men tyvärr så låter den alldeles för mycket för att köra på bana som är det enda alternativet för oss då vi inte vill göra något illegalt på gatorna.
Men det har vi tagit lärdom från och försöker därför redan nu hitta en ny motorcykel för att utföra liknande projekt under 2015.
Då ska vi ha mer kontroll och mer tid för uppbyggnad så att det skall kunna utföras på en ett bättre sätt.

Vi siktar in oss på en BMW S1000RR, men det är inget klart ännu. Jag kommer självklart att skriva mer om vad som kommer ske så fort vi har en motorcykel som är redo.

Även planerna att köra en full säsong i Tyska IDM med "Yamaha R6 Cup" fortskrider. Vi hoppas lyckas få det stöd som vi behöver för att ta oss dit. Vi hoppas kunna ge besked om detta i December.

Skicka gärna ett mail på förslag vad man skulle kunna göra med en motorcykel, men som ingen har gjort, så ska jag se om vi kan lyckas få till det. Ditt förslag skickas till: robban.gull@gmail.com

Jag har börjat tycka projekten är riktigt roliga, det är en utmaning i sig att få alla bitar på plats.

Allt som har genoförts i år har varit riktigt roligt och jag har märkt att flera har börjat följa min framfart på motocyklar.

Ledare #9.14

Ledare

Historien om vägfriktionen fortsätter – ett systemfel?

I min ledare i Bike nummer 7.2014 skrev jag om problemen kring den slumpmässiga hante­ringen av framför allt dieselspill. Trafikverkets syn på hur dessa för oss motorcyklister presumtivt livsfarliga spill ska dels bedömas men också saneras kan inte beskrivas som annat än oaktsam och vårdslös. Enligt Tomas Borg på Trafikverket saknades dock möjlig­het att friktionsmäta begränsade spill varför en okulär besiktning från den ansvarige väghållaren ansågs gott nog.

Det var många som hörde av sig med egna erfarenheter kring dieselspill och vägfriktion. En av dessa var Johan Granlund på Sweco, seniorkonsult i vägteknik inom just beläggning. Han säger att det inte alls är några problem att mäta även riktigt små spill. 

 

Tyvärr får denna syn på friktionsproblematiken även andra konsekvenser. När inte ens Trafikverket behagar följa reglerna eller använda sunt förnuft är det inte konstigt, om än tragiskt, att ingen annan heller gör det.

Minns du olyckan i Vagnhärad för fyra år sedan? Den av NCC lagda beläggningen var hal som is men trots ett flertal anmälningar gjordes ingenting. Det hela slutade med att en hojåkare dog, men enligt åklagaren hade varken dåvarande Vägverket eller NCC varit så oaktsamma att det medförde straffansvar. Allvarligt talat!?!

Ett annat exempel är ett vägbygge bara runt hörnet från redaktionen. Utfarten ur en rondell var uppgrävd och täckt med körplåtar så blankpolerade att de gnistrade. Ordentligt hala när de var torra, snudd på okörbara när de var blöta och placeringen sådan att man lätt upptäckte dem ”för sent”.

Ståndpunkten från såväl myndigheter som väghållare och platschefer vid vägbyggen tycks dock vara att det är vi trafikanter som bär det yttersta ansvaret. Vid en olycka har vi ju per definition brustit i uppmärksamhet samt inte anpassat hastigheten efter rådande omständigheter. 

Och det finns onekligen en viss krass logik i ett sådant resonemang. Men var går gränsen för det individuella ansvaret? Hela vårt samhälle baseras på att vi litar på att andra gör sitt jobb – i allt från sjukvård till underhåll av bilen. Varför gäller det inte oss hojåkare?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Snickeri inför 2015

Full fart på alla förberedelser inför kommande säsong

Förberedelser inför kommande säsong är i full fart och mycket kommer hända under de närmaste veckorna känns det som. 
Nästa vecka kommer jag åka till Bosön förlite fystester och efter mötet i stockholm fortsätter förberedelsena inför årets försesångs träning och tävlingar.
 

Snickeri inför 2015

Full fart på alla förberedelser inför kommande säsong

Förberedelser inför kommande säsong är i full fart och mycket kommer hända under de närmaste veckorna känns det som. 
Nästa vecka kommer jag åka till Bosön förlite fystester och efter mötet i stockholm fortsätter förberedelsena inför årets försesångs träning och tävlingar.
 

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: