Senaste aktivitet

"lilla_my" har kommenterat på "SUV-pensionär kör över motorcyklister"8 timmar 40 minuter sedan

Bloggar

Första dagen på hojen

Idag körde jag för första gången efter en lång vinter, detta blev på gelleråsen. I början kändes det väldigt konstigt att köra, men efter ett tag så fick jag in känslan igen. Det kändes antagligen väldigt stelt på grund av att jag har nya skinnställ, nya handskar och nya stövlar, men det blir nog mycket bättre tills imorgon :) Imorgon är det också körning och jag hoppas det går mycket bättre då! Peace! Lukas

Motocross

Motocross för första gången
För två veckor sen så var jag iväg med Palmer Racing och körde cross för första gången på flera år. Med inställningen på att det skulle vara riktigt jobbigt så fick jag snart inse att det var ännu jobbigare än vad jag föreställde mig.
Redan efter ett par varv fick jag åka in i depån och vila underarmarna för att det började krampa. Att jag var så här otränad hade jag ingen aning om. Jag vet att jag spände mig onödigt mycket för att jag saknar tekniken.

Det som tröttade ut mig mest var nog att jag höll onödigt mycket fokus på stenar, gropar och hoppen. Blicken var i princip på framskärmen.
Jag gjorde mitt bästa för att försöka utvecklas under helgens gång men jag hade stora problem med att inse att jag skulle höja blicken.
Dag 2 var dock lättare, jag vet inte om det var för att jag lärde mig något eller om jag helt enkelt körde långsammare under dag två?

Trots att jag tog helt slut och fick ont i kroppen så var det en lyckad helg. Jag hade grymt kul och skulle mer än gärna köra cross mer, dels för glädjens skull, men även för träningen det ger.

Idag kör Alexander Palmer sin första tävling för året, deltävling 1 i Mälarfräsen som går på Kungsör. Vi är flera som håller tummarna för dig Alex! Kör hårt!

Mer information om Palmer-Racing hittar ni HÄR

//Robban

Nya skinnställ!!

Igår fick jag hem mina nya skinnställ, stövlar och handskar. Detta året kommer jag köra med Dainese D-air skinnställ, Dainese handskar och Alpinestars stövlar. Som ni såg i det senaste inlägget så kör jag med Shoei hjälmar. Riktigt nöjd och glad att det blev denna utrustningen för mig, och nu vet jag att jag har bra kläder som skyddar väldigt bra! Jag vill tacka Lelles och Duells för att jag fick tag i det bästa ute på marknaden! nu är det bara en dag kvar tills det är min första körning för iår, riktigt laddad är jag! peace! Lukas

Nya hjälmar

Idag fick jag hem 3 av 4 hjälmar som jag ska använda denna säsongen! Det blev Shoei x-spirit 2 för mig denna säsongen igen pga att jag älskar dessa hjälmarna! jag vill tacka Duells och Carlbarks motor för snabb leverans :) Kommer skicka iväg alla hjälmar på lackering snart, vi håller på att kolla designe på hjälmar och jag tror resultatet på mina hjälmar kommer bli riktigt bra! Idag skickades även mina skinnställ handskar och stövlar från lelles, så det får jag imorgon. Nu känns det att det är nära tills första körningen som blir av i helgen! peace! Lukas
Längd: 5922m Bredd: 12-20m Byggår: 2008-2010

Fyra dagars körning på Slovakia Ring.

Resan mot Slovakia-Ring
Imorgon bär det av ner till Tjeckien för att köra fyra dagar på Slovakia-Ring. kommer bli otgoroligt roligt att testa en så pass stor bana med mycket fart i sig. Bussen är fulllastad med motorcykel och racing prylar, däck staplade till taket och en längtan som heter duga i mig. kommer mycket uppdateringar ifrån dagarnas körning under veckan så häng med och var uppdaterad.
//Pontus #94

Ljudmätning Linköping 12/4-2014

En halvdag enbart med ljudmätningar inför årets säsong inom RR, är det möjligt?
I lördags var vi 20-talet förare på plats i Linköpings MS som inför årets tävlingar har utrustat banan med nya kurbs.

Men nu var vi inte där för att köra fort, denna gången var det en dag som innehöll ljudmätningar. Två och två åkte vi ut på banan med ett halvt varvs mellanrum, detta för att mätutrustningen skulle kunna ta så exakta värden som möjligt. Efter 3 varv blev man avflaggad och nästa par åkte ut för mätning.

Enligt det jag såg och hörde så ser det mörkt ut för tillfället vad det gäller tävlingar i år. Vi ska klara 96 DB och måste ha en marginal för att vara säkra på att vi klarar oss på alla svenska banor. Problemet vid denna mätning var att tider och hastigheter inte ens var i närheten mot vad det är när man kör en tävling. Så hur mycket mer låter det egentligen? Vad händer om det blåser mer/mindre/ändrar riktning? Om hojjen har 500rpm mer vid passering av mätutrustningen som nu satt i utgången av sista svängen?

Det som känns lite surt är att jag under tidigare år har klarat av ljudmätningarna med vår hemmagjorda ljuddämpare som till storleken är som en ljuddämpare anpassad för en 1000cc men klarar inte av året ljudkrav nu när den sitter på min 600:a? Och som jag skrev tidigare så gick det inte ens i närheten av samma hastigheter som vanligt... Dock så gjorde jag mitt bästa gällande mätpunkten, jag höll så mycket gas och varvtal som möjligt för att få så rättvisa resultat som möjligt.

Lärdomen från helgen är att vi måste bygga om ljuddämparen igen och troligen åka på ett par till ljuddagar för att få fram variationen mellan mätningarna bana till bana. Att jag låg på gränsen på Linköping betyder inte att jag är på gränsen på nästa bana. Över eller under? Hur mycket vågar man riskera? Det är trots allt rätt långt att åka, och om man sedan blir stoppad från att köra motorcykeln som var anledningen till bilens resväg så tröttnar man.

Jag hoppas nu på att vi förare kan hjälpa varandra och att vi förhoppningsvis kan påbörja ett samarbete tillsammans med banägare och Svemo.

Till alla förare som var på plats på Linköpings MS så tycker jag att ni gjorde ett grymt jobb. Ni är en del av utvecklingen till en hållbar framtid för RR!

Kommer en ny uppdatering gällande ljudet så fort jag mottagit alla resultaten! =)

//Robban
Skärmdump från Aftonbladet TV:s program Brottscentralen.

Vad håller Polisen och Aftonbladet på med?

Jag undrar vad som är värst – om de vet att de snackar skit eller om de tror att det är sant?
Förra veckan kanske någon av er läste min blogg angående hojåkares utsatta situation i trafiken där vi konsekvent blir bortprioriterade – ibland till förmån för andra trafikgrupper, ibland utan synbar anledning alls.
Men det tar inte slut där, i onsdags presenterade Aftonbladet TV ett inslag i Brottscentralen så fullt av sakfel, snedvridningar och lägsta form av sensationssökeri att jag aldrig sett på maken. Det handlade om hojåkare under temat ”Vägens värstingar”.
Se gärna klippet här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18694188.ab samt läs den tillhörande texten på sajten och se vad du tycker.
Jag vill också tillägga att jag inte tar ställning i frågan huruvida hojåkarna i inslaget bryter mot lagen eller inte (vilket de gör) utan på det sätt motorcyklister och deras fordon framställs.
Till att börja med kan man i den inledande texten läsa om hur en motorcyklist ”prejar ut polisen i mötande trafik”. Det är en ren och skär lögn med enda syfte att skapa opinion mot oss hojåkare. Vad det handlar om är ett förföljande då motorcykeln kör till vänster om den stillastående trafiken. Polisbilen, som alltså ligger en bit bakom, väljer då att gå ut i mötande för att hinna ikapp. På vilket sätt blev polisen prejad?
I själva teve-inslaget får vi i början se ett antal korta inslag filmade från oftast polisbil som visar exempel på olämpliga och olagliga beteenden, så långt inget konstigt. Det som däremot smakar illa är på det sätt speakern, som inte har den blekaste om vad hon talar om, försöker snaska till det hela för att skapa en känsla av att det är mycket farligare än vad det är. Vi som kör motorcykel genomskådar givetvis detta på nolltid, frågan är hur alla andra kommer att reagera. En gissning är att det inte stärker våra relationer till dem i alla fall.
Därefter övergår vi till en studiomiljö som förutom programledaren, även han helt oinsatt i vad en motorcykel är (fast "vara borta i fem sekunder" när han kör bil är han tydligen okej med), gästas av Hans Nilsson som är sektionschef för Trafikenheten hos polisen i Västerort (västra delen av Stockholm). Och det är nu det börjar bli riktigt illa.
Efter drygt sex minuter får Hans Nilsson frågan om det är vanligt, observera VANLIGT, att fotgängare och bilister skadas i samband med motorcykelkrascher. Och hör och häpna, Hans Nilsson svarar JA.
Vet du en sak, Hans V Nilsson? Jag kan meddela dig om att det är förbaskat ovanligt att hojåkare skadar andra än sig själva och om det är någon grupp i trafiken som ställer till det för andra så är det bilisterna. Det skulle vara mycket intressant att se vilka data du baserar ditt påstående på. Jag skulle också vilja veta hurdant föredöme du är för de poliser du har befälet över, anser de sig kunna preja hojåkare av vägen nu när du klargjort att vi generellt sett är en stor fara för andra trafikanter?
Kommer ni ihåg en studie som försäkringsbolaget if presenterade för ett par år sedan? Den visade att i olyckor mellan bil och motorcykel var endast motorcykeln vållande i cirka tre (3) procent av fallen. If hade tittat på närmare 1100 olyckor. Ska jag drista mig till en kvalificerad gissning så går det nog närmare 100 skadade hojåkare per skadad bilist när det handlar om krockar mellan bil och hoj. Och som skada räknar jag då också bilistens chock över att få glas i knät när motorcyklistens kropp krossar sidorutan efter att bilen gjort en av de där eländiga vänstersvängarna som kostat så många hojåkare livet. Tittar vi på allvarliga skador, sådana som kräver längre sjukhusvård och rehabilitering, är nog sifforna närmare 1 på 1000, kanske till och med 10000. Och vad tror du själv om dödsfall?
Vidare påstår också Hans Nilsson är många motorcyklar får nedslag i besiktningen för bland annat lågt lufttryck i däcken och att de därmed är osäkra fordon. Vad han uppenbarligen inte har en aning om är att motorcyklar har absolut bäst statistik i bilprovningen, knappt 80 procent godkänns och de som inte gör det får oftast nedslag på buller och det vanligaste av allt – reflex saknas.
Jämför det med personbilar som är betydligt sämre, och då handlar det ofta om allvarligare saker som hjulupphängningar och bromsar. För att inte tala om lastbilar. Som jag berättade förra veckan underkänns över 60 procent av alla lastbilar och en tredjedel på grund av undermåliga bromsar vilket med tanke på att ett ekipage får väga 60 ton känns ganska obehagligt. Visste ni förresten att man tillsatt en utredning angående att öka maxvikten till 74 ton? Är det inte bättre att fixa bromsarna först?
Jag måste dock medge att Hans Nilsson har vissa poänger. Han talar bland annat om att det är en liten grupp som missköter sig och om vikten av att ta det lugnt och ha rätt utrustning. Så långt allt gott.
Men han talar också om att många hojåkare inte vet vad döda vinkeln är, om ändrat beteende, om ändrade attityder och att ta ansvar. Och som vanligt handlar det inte om vad alla i trafiken bör göra utan om att vi som kör hoj ska ta ansvar för andras inkompetens och misstag.
Så vad innebär inslaget egentligen? Förutom att vara ett strålande exempel på värsta sortens skitjournalistik kommer det att bidra till att bilister tittar ännu mer snett på hojåkare och i ännu högre grad drar alla över en kam som halvkriminella huliganer som fräser runt på livsfarliga fordon.
Och då blir den naturliga följdfrågan; på vilket sätt, Aftonbladet och Polisen, bidrar det till en ökad trafiksäkerhet?
 

Äntligen är HP4.an provkörd!

Vädret i april i Sverige brukar vara ombytligt. Ena dagen skiner solen och värmer våra kroppar. Nästa dag vräker regnet ned med inslag av snöslask. Ni kan ju nästan själva räkna ut vilken av dagarna Gelleråsen erbjöds när äntligen min BMW HP4 skulle provköras.......
Länge har jag gått och sucktat på den där den stått i garaget. Har provsuttit den, pillat på instrument och reglage, försökt hitta en bra och vilsam körställning för säsongen. Men inget av detta ger egentligen något utav värde. Det är först ute på banan som man vet om saker och ting fungerar som det skall. 

Så i söndags fick jag äntligen tillfället att få rulla ut hojen på banan för årets första provtur. Det var egentligen ingen avancerad sådan då jag skulle agera som instruktör för framtida racerförare. 

Tillsammans hade Svemo och norska motorcykelförbundet fått ihop närmare ett 60-tal förare i alla åldersklasser och kön som nu skulle granskas i färdigheter på bana, för att därefter få den efterlängtade tävlingslicensen.
Jag, tillsammans med ett flertal andra instruktörer hade den angenäma uppgiften att guida, tipsa och visa spår runt banan för att stärka deltagarnas egon och göra dem till duktiga framtida racers.

Naturligtvis var jag själv väldigt sugen på att gasa rejält med min fortfarande i originalutförande HP4. Så gissa att jag blev lite besviken när det regnade hela denna dag! 
Utan regndäck och med originalkåpor så fanns inte riktigt viljan att ge järnet och äventyra årets säsong redan innan den börjat. Så det blev bara till att guida runt i maklig takt och mest känna på hojen och bli den bekant. Lite utav ett antiklimax när man sett fram emot att få lufta detta tyska vidunder till härlighet så länge. 

Det stora nöjet denna dag var att se alla glada förväntansfulla deltagare som med den brinnande glädjen i ögonen fullföljde dagen med bravur och senare fick hämta ut sina licenser och därmed ges framtida möjligheter att tävla i denna underbara idrottsgren kallad Roadracing!

Er testförare och tävlingsförare i Sbk #55
Christer Miinin

 
Spanska polisen stannade för att beundra CB:n. Typ.

Körsjuk med CB650F

Bike är på plats i Spanien för lanseringen av Honda CB650F och VFR800, första kördagen har spenderats med den förstnämnda på slingriga vägar i sol.
Det har avhandlats ett flertal gånger, men det är värt att säga än en gång - det här är ett riktigt trevligt jobb. Visst, det är fortfarande ett jobb och har självklart "lowlights" - som när man i december sitter med lämning av Katalogen och arbetar övertid i veckor. Men så finns det riktigt fina "highlights" också. Som här och nu, i ett soligt Spanien med roliga motorcyklar.

Idag var det första kördagen och den spenderade jag tillsammans med CB650F. Intrycken är goda, det är en typiskt "Honda-bra" motorcykel, den är bra på det mesta och inga egentliga invändningar finns. Motorn drar riktigt fint från låga varv och cykeln svänger lätt in i kurvorna. 

Spanska vägar är verkligen speciella. Kombinationen av dramatisk utsikt och konstanta svängar är svårslagen. Det var nästan så jag blev körsjuk efter strax över 16 mil i sadeln. Men imorgon är det dags igen tillsammans med VFR800! 

Provkörningen av CB650F hittar du i nummer 6, VFR följer i nummer 7. För fler inblickar bakom kulisserna kan du följa både Bike och mig själv på Instagram.
Verkligheten för många storstadsbor. Men det behöver inte se vara så.

Infarkt i infrastrukturen

De senaste dagarnas extrema trafikproblem i Stockholm har en enkel lösning – motorcykeln.
Igår eftermiddag upplevde stockholmarna en av de värsta trafikdagarna någonsin. Orsakerna är som vanligt många och situationen komplex men droppen som fick gårdagens bägare att rinna över var en havererad buss som blockerade en av filerna på en av Stockholms utfarter. Vi talar alltså som ett enda fordon som lamslår hela infrastrukturen i Sveriges största stad – rimligt? Och situationen är tyvärr inte mycket bättre i andra stora svenska städer.
Att bygga om och ut vägnätet kring Stockholm är naturligtvis nödvändigt, problemet är att det är en långsam och dyr lösning som dessutom är politiskt infekterad. Även om det idag skulle finnas en politisk samsyn och ekonomiska resurser ligger en eventuell lättnad för oss som trafikanter minst tio år framåt i tiden.
När det gäller kollektivtrafik är situationen liknande. Oavsett om vi skulle få till en beteendeförändring, och fler skulle välja kollektivtrafik framför bilen, har systemet inte resurser att hantera någon väsentlig ökning av antal resenärer – framför allt inte vid de tidpunkter som folk har behov av att resa, det vill säga till och från arbetet. Att bygga ut kollektivtrafiken är tyvärr också en lösning som inte får effekt förrän på lång sikt.
Vad Stockholm behöver är en lösning som ger effekt inte om tio år utan idag. Och här är motorcykeln den perfekta propplösaren – ur ett trafikflödesperspektiv går det nämligen sex motorcyklar på en bil. Att satsa på motorcyklar får också anses som ytterst kostnadseffektivt.
På kort sikt handlar det om att få redan befintliga motorcyklister att välja hojen framför bilen, på något längre sikt om att få fler att upptäcka motorcykeln som ett mycket bra pendlaralternativ. Är det kanske rentav dags att damma av den tidiga 80-talsvisionen om att familjens andrafordon ska vara en motorcykel?
Problemet är dock, som alla vi som kör tvåhjuligt vet, att hojen inte alltid känns som det självklara valet när regnet vräker ner eller termometern närmar sig ensiffriga tal. Det som krävs är att det skapas praktiska och framför allt ekonomiska incitament som gör valet att ta hojen lättare.

Lyssna nu, Catharina Elmsäter-Svärd, för så här ska du göra!

Omedelbart:
1. Öppna samtliga kollektivkörfält för motorcyklar.
2. Inför gratis parkering för alla motorcyklar.
3. Skapa fler dedikerade parkeringsrutor för motorcyklar.

På sikt:
1. Avskaffa förmånsvärdet på motorcyklar.
2. Gör skyddsutrustning för motorcykel avdragsgill.

Ovanstående åtgärder skulle snabbt ge positiva effekter i trafiken och på sikt bidra till att förändra på vilket sätt vi ser på våra transportbehov.
Dessutom, vilket i infrastruktursammanhanget är en parentes men väl värt att nämna, finns det flera miljömässiga fördelar med motorcyklar när det gäller vägslitage, buller, partiklar, bränsleförbrukning, tillverkning och återvinning.